نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 292
به منى مىروند، ولى قبل از طلوع آفتاب خود را به مشعر رسانده، و وقوف ركنى
مشعر را درك مىكنند، صحيح است؟
جواب: اگر لازم است با زنها به منى بروند گناهى نكردهاند، و چنانچه از ذوى
الاعذار نبودهاند (يعنى عذرشان عارضى است)، در فرض سؤال نيابت آنها اشكال ندارد.
سؤال 1000- شخصى وقوف به عرفات و مقدارى از وقوف شبانه
مشعر را درك كرده، و قبل از طلوع صبح براى بردن اثاثيه و كارهاى ديگر عمداً به منى
رفته، و قصد داشته دوباره به مشعر باز گردد؛ ولى در منى به خواب رفته، و وقوف
اختيارى مشعر را درك نكرده است. وظيفهاش چيست؟
جواب: حجّ او صحيح است، و اگر مىتواند وقوف اضطرارى روز مشعر را بجا آورد،
احتياط آن است كه بجا آورد، و اگر نايب است، چون عذر مزبور قابل پيش بينى نبوده،
نيابتش نيز صحيح است.
سؤال 1001- آيا براى وقوف در مشعر يك نيّت كافى است، يا
براى وقوف از شب تا طلوع صبح يك نيّت، و براى وقوف پس از طلوع صبح تا طلوع آفتاب
نيّت ديگرى لازم است؟
جواب: يك نيّت براى همه كافى است.
نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 292