نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 273
بجا آورد، و اگر وقت ندارد حجّ او مبدّل به حجّ افراد مىشود، و عمره مفردهاى
بعد از حج بجا مىآورد.
سؤال 953- شخصى كه وظيفهاش حجّ افراد است، عمره مفرده
را تا چه زمانى بدون عذر مىتواند به تأخير بيندازد؟
جواب: احتياط واجب آن است كه بلافاصله پس از حج بجا آورد، و اگر ناچار به
تأخير شد، قبل از پايان ذى الحجّه انجام دهد.
استفتائات تبديل عمره مفرده به عمره تمتّع
سؤال 954- شخصى قصد داشت بدون انجام حجّ تمتّع از مكّه
باز گردد.
به همين جهت از ابتدا به نيّت عمره مفرده محرم شده، و وارد مكّه گرديده، و
عمرهاش را بجا مىآورد، سپس از قصد خود منصرف مىشود. آيا عمرهاى كه بجا آورده
كفايت از عمره حجّ تمتّع مىكند، يا بايد به ميقات برگردد، و به نيّت عمره تمتّع
محرم شود، و اعمال آن را بجا آورد؟
جواب: اگر حجّ او استحبابى است، مىتواند عمره مفرده را تبديل به عمره تمتّع
كند؛ مشروط بر اين كه عمره مفردهاش را در ماههاى حج (شوّال، ذى القعده يا ذى
الحجّه) انجام داده باشد، ولى چنانچه حجّ واجب، يا نيابتى باشد، جواز تبديل محلّ
اشكال است.
سؤال 955- هرگاه پس از نيّت عمره و بستن احرام، مجدّداً
براى عمره ديگرى محرم شود؛ مثلًا به نيّت عمره مفرده محرم شده، سپس قصد عمره تمتّع
كند، و تلبيه بگويد. كدام عمره صحيح است؟
جواب: اگر در ابتدا نيّت كرده و تلبيه گفته، احرام محقّق شده و تجديد آن معنى
ندارد؛ و نمىتواند براى عمره ديگرى نيّت كند.
بنابراين، احرام دوم باطل است، ولى مىتواند نيّت عمره خود را به عمره
نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 273