responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 63

آيا مذهب مى‌گويد:

در برابر ستمكاران بايد سكوت كرد؟!

افسر شهربانى- راستى اين كه سابقاً نقل كرديد كه طرفداران كمونيسم ضمن تعليلاتى كه براى اديان و مذاهب نقل مى‌كنند، مى‌گويند:

مذهب مردم را به صبر در مقابل ظلم و ستم طبقه «استثمار كننده» دعوت كرده و آن را جزء «قضا و قدر حتمى» شمرده است و از اين رو حافظ منافع استثمار كننده‌گانست، حقيقت دارد؟! همچو چيزى در دستورهاى مذهبى وجود دارد؟

محمود- بسيار خوب شد كه گفتيد اين هم نمونه ديگرى از دروغ‌هاى آنهاست، اى كاش مى‌گفتند كدام دين و در كدام كتاب مذهبى چنين دستور احمقانه‌اى صادر شده است؟!- در كجاى قرآن مجيد يا كلمات پيشوايان بزرگ دينى ما مسلمانان چنين موضوعى وجود دارد؟- آيا يك دروغ بى‌اساس براى قضاوت در پيرامون يك مطلب كافى است؟!

بهر حال، مطلب كاملًا بعكس آن است كه آنها مى‌گويند، زيرا ظلم و بيدادگرى و پايمال كردن حقوق بيچارگان در تمام مذاهب آسمانى عمل منكر و زشتى شمرده شده، و از طرفى هر بچه مكتبى مى‌داند كه نهى از منكر يكى از فروع مسلّم آيين اسلام است- بنابراين هر فرد مسلمانى وظيفه خود مى‌داند كه در برابر مظالم و ستمگرى‌ها آرام ننشيند و تا سر حدّ امكان براى ريشه كن كردن آن، كوشش كند، چه جاى اين كه تن به آن در دهد و يا اينكه از آن دفاع كند.

قرآن مجيد كتاب مقدّس ششصد ميليون مسلمان جهان مى‌گويد: «با طايفه ستمگر نبرد كنيد تا به آيين حق تن در دهند». [1]

پيشواى بزرگ اسلام‌ على عليه السلام‌ ضمن دستورات مفصلى كه به يكى از فرمانداران مبرز خود به نام «مالك اشتر» در آن هنگام كه او را نامزد حكومت مصر كرده بود، مى‌دهد، مى‌فرمايد:

مكرر از پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم، مى‌فرمود: «لن تقدس امة لا يؤخذ للضعيف فيها حقه من القوى غير متعتع‌» هرگز پاكيزه و سعادتمند نمى‌شود، آن جمعيّتى كه حقوق ضعفا را از اقويا بدون ترديد و تأمل نگيرد!

درست است يكى از موضوعاتى كه اسلام به آن دعوت مى‌كند «صبر» است، بلكه آن را يكى از برجسته‌ترين وظايف دين داران قرار مى‌دهد تا آنجا كه مى‌گويد: «الصبر من الايمان كالرأس من الجسد» موقعيت «صبر» در برابر ايمان مانند موقعيت «سر» است در بدن، ولى بايد ديد صبر چه معنايى دارد؟ و منظور صبر در برابر چيست؟ اشخاصى كه از دور يك كلمه صبر به گوششان خورده ولى هرگز معناى آن را از نزديك مطالعه نكرده‌اند، مطابق افكار نارسا و منافع خود تفسيرى براى آن ساخته و سند بى‌اطلاعى خود را به وسيله آن امضا كرده‌اند ولى آيا اين تفسير مى‌تواند محور قضاوت شود؟!

يك نفر دين‌دار مطلع از لفظ «صبر» يكى از سه معناى زير را مى‌فهمد كه مراعات هر يك از ديگرى لازم‌تر


[1]. سوره حجرات، آيه 9.

نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 63
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست