responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 190

ايده آليستند ولى همين كه وارد مرحله عمل شدند يك مرتبه تغيير لباس داده و عملًا ماترياليست مى‌شوند.

ما هم اين مطلب را تصديق مى‌كنيم ولى به خود اين آقايان نيز مى‌گوييم: افسوس، كه شما هم اختلاف ميان عقيده و عمل را بطور شديدترى مرتكب شده‌ايد! ... زيرا در مقام اظهار عقيده هيچ چيز را مطلق و مقدّس و ابدى نمى‌دانيد. امّا عملًا در موقع فكر كردن، مطلق فكر مى‌كنيد و پديده‌ها را از لحاظ فلسفى بطور مطلق مورد بررسى قرار مى‌دهيد و نتيجه افكار خود را نيز ابدى و مطلق و مقدّس مى‌پنداريد!

يك دفعه «منصور» از جا برخاست و گفت: شما خودتان سابقاً اعتراف كرديد كه آنها «قانون تحوّل» را استثنا مى‌كنند، آنها مى‌گويند همه چيز تغييرپذير و متحوّل و نامقدّس است به جز اين قانون، در اين صورت اعتراض شما به آنها بى‌مورد است ...

محمود خنديد و گفت: آقا، مركز بحث ما همين استثناست، همين استثناى خارق العاده و معجزه آسا! ... ما مى‌گوييم اين استثنا را از كجا پيدا كرديد؟! اگر قانون تحوّل قانون استثناست چه مانعى دارد حقايق ابدى و مطلق ديگرى نيز وجود داشته باشد و اگر نيست، اين كوسه و ريش پهن از كجاست!! وانگهى مگر چه شده كه بايد اين قانون بر تخت «ابديّت‌» تكيه زند؟! مگر زاييده فكر متحوّل بشر نيست؟ پس اين استثناى دروغى چه معنايى دارد؟!

***

از اين موضوع بگذريم ... مطلب ديگر اينكه شما مى‌گوييد قانون تحوّل و حركت همه چيز حتى علوم و ادراكات و اصول اخلاقى و اجتماعى را شامل مى‌شود و هر قسمتى از آنها را قابل تحوّل مى‌دانيد بسيار خوب ... پس بايد قبول كنيد كه تمام قواعد و فرمول‌هاى رياضى حتى جدول ضرب‌ فيثاغورث‌، قوانين اهرام‌ها، منشورها، آيينه‌هاى محدّب و مقعر در فيزيك، فرمول تركيب آب معمولى از دو اتم ئيدروژن و يك اتم اكسيژن در شيمى، و صدها مانند آنها مشمول اين قانون است و روزى دستخوش تغيير و تبديل به ضد خواهد شد.

با اينكه هر كس اندك ارتباطى به اين علوم داشته باشد مى‌داند اين قوانين و امثال آن طورى است كه هرگز احتمال كوچك‌ترين تحوّل و تبديل به ضد درباره آنها نمى‌رود. هيچ عاقلى باور نمى‌كند كه روزى بيايد كه رياضيّون حاصل ضرب سه در چهار را مساوى سيزده و يا مساحت دايره را چيزى غير از مجذور در عدد ثابت «پى» بدانند و يا طريق حلّ معادلات دو مجهولى درجه يك را چيزى بر خلاف «دستورهاى گرامر» تشخيص دهند و يا آب را مركب از دو اتم ئيدروژن و پنج اتم اكسيژن بدانند، يا علماى هيئت فاصله ماه را از زمين زيادتر از فاصله خورشيد نسبت به زمين تصوّر كنند.

***

دشمنى با علم!

قابل توجّه اينكه اين آقايان همه جا، دم از علم مى‌زنند و در هر جبهه‌اى كه وارد مى‌شوند يكتا سلاح‌

نام کتاب : فيلسوف نماها نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست