در دست است كه داروين نه فقط از لحاظ عقيده خداپرست بوده، بلكه از انجام وظايف
مذهبى نيز خوددارى نمىكرده است.
نويسنده كتاب «داروينيسم» كه از طرفداران جدى و سرسخت اين عقيده است در شرح حال
داروين چنين مىنويسد:
«او با وجود قبول علل طبيعى براى ظهور
انواع مختلف جانداران همواره به خداى يگانه مؤمن باقى مىماند و تدريجاً كه سن او
افزايش حاصل مىكند احساس درونى مخصوصى به درك قدرتى ما فوق بشر در او تشديد
مىگردد تا به حدى كه معماى آفرينش را براى
انسان لاينحل مىداند». بعداً اضافه مىكند:
«داروين كليه تكاليف مذهبى پروتسان
ارتدوكس (شعبهاى از مذهب مسيح) را كه از آن پيروى مىكند تا خاتمه عمر همواره
انجام مىدهد» ...
نه تنها نظريه داروين وجود يك نظم كامل و اطمينانبخش را كه يكى از پايههاى
اصلى «خداشناسى» است در جهان هستى تأييد مىكند بلكه كليه تجسسهاى علمى كه در
علوم طبيعى و بخصوص علم «بيولوژى» (علم الحيات يا زيستشناسى) و «فيزيولوژى» (علم وظايف الاعضاء) شده است اين حقيقت را
مسلم مىسازد همانطور كه فيلسوف شهير فرانسوى «لونربوردو» به اين موضوع اعتراف كرده و صريحاً مىگويد:
«يگانه چراغى كه مىتواند مسائل علم
بيولوژى (زيستشناسى) را روشن كند قائل شدن به وجود «قصد و هدف» در عالم هستى است به طورى كه اگر مسائل اين
علم از اين نور محروم شوند، آنها و مسائل علم تشريح و فيزيولوژى نامفهوم و بىمعنا
خواهند ماند، همچنين ساير موضوعات و علوم ديگر». سپس اضافه مىكند: «هرگاه نظم و
تكاملهاى پى در پى صورت گيرد، و هم آهنگىها و موافقتهايى به سوى هدف مشتركى در
ميان موجودات مختلف مشاهده شود، و يا تحولات منظمى از براى تمام عالم يا ذره كوچكى
واقع گردد، بايد اعتراف كرد كه در آنجا قصد و شعورى در كار بوده است زيرا در غير
اين صورت وحدت اجتماعى و روابط آنها از هم گسيخته مىشد پس قصد و هدف بوسيله هماهنگى حوادث ثابت و مدلل مىگردد»!
از آنچه تاكنون گفته شد چنين نتيجه گرفته مىشود كه نظريه داروين به فرض درست
بودن، نه تنها بارى از دوش مادىها بر نمىدارد بلكه مشكلى بر مشكلات آنها
مىافزايد، و راه را براى خداپرستان در مسأله توحيد هموارتر مىسازد (اما نظريات
ديگرى كه در موضوع «تبدل انواع» بعد از داروين پيدا شده مثل فرضيه «موتاسيون» يعنى تغييرات ناگهانى و جهش قضاوت درباره آنها به بعد موكول مىكنم).
***
داروينيسم و آفرينش انسان
2- موضوع ديگرى كه لازم به تذكر مىدانم اين است كه بنا به فرضيه داروين
پيدايش انسان دفعى نبوده