چگونه چنين نباشد و حال آن كه صفا و مروه با اين كه مكانى بيش نيستند، تنها
چون ياد و ذكر الهى در آنجا زنده مىشود، از شعائر الهى شمرده است؟
«إِنَّ الصَّفا وَ
الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ»؛ صفا و مروه از
شعائر (و نشانههاى) خداست. [2]
به يقين، امام حسين عليه السلام كه تمام هستى خويش را يكجا با خداوند معامله
كرد و با تمام اهلبيت عليهم السلام و فرزندان در قربانگاه عشق قدم نهاد و مخلصانه
از همه چيزش در راه خدا گذشت، از عظيمترين شعائر الهى است و برپايى مجالس عزا
براى آن حضرت، تعظيم يكى از بزرگترين شعائر الهى محسوب مىشود.
ششم: شيوههاى عزادارى
همانگونه كه در فصلهاى گذشته از نظر خوانندگان محترم گذشت، اصل عزادارى و
سوگوارى بر امام حسين عليه السلام و ياران باوفايش مورد سفارش و تأكيد اولياى دين
بوده است. شيعيان و علاقمندان به سرور آزادگان حسين بن على عليه السلام نيز در طول
تاريخ، از سوگوارى و عزادارى براى آن حضرت غافل نبودهاند.
امروز نيز در هر نقطهاى از جهان كه مسلمانان آگاه به ماجراى كربلا حضور
دارند، حدّاقل در دهه نخست محرّم و به ويژه روزهاى تاسوعا و عاشورا به خيل
عزاداران حسينى مىپيوندند و به اندازه توان خود، ابراز ارادت مىكنند.
در اين قسمت شيوههاى مطلوب عزادارى را به طور فشرده يادآور مىشويم.