نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 71
حجرات آيه 6
به آنها اشاره شده است: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا)، كه مصداق
آن در تفاسير شيعه و اهل سنّت ذكر شده است.
4- مسلمانان
ظاهرى: آنها كه ادّعاى اسلام داشتند ولى ايمان در اعماق قلبشان نفوذ نكرده بود، كه
در آيه 14 سوره حجرات به آنها اشاره شده است: (قالَتِ
الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا
يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ).
5- منافقان:
افرادى كه با روح نفاق در لابهلاى مسلمانان، گاهى به صورت شناخته شده، و گاه
ناشناخته به سر مىبردند و از كارشكنى در امر اسلام و پيشرفت مسلمين ابا نداشتند
كه در همان سوره توبه به دنبال اشاره به گروه مؤمنان صالح، كه در آيه 101 به آنها
اشاره شده است: (وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ
أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ).
بىشك همه
اينها پيامبر (صلى الله عليه و آله) را ديده بودند و با او مصاحبت و معاشرت داشتند
و بسيارى از آنها در غزوات شركت داشتند و هر تعريفى براى صحابه كنيم بر همه اين
گروههاى پنجگانه تطبيق مىشود، آيا مىتوان همه را اهل بهشت و پاك دانست؟
آيا با صراحت
آيات قرآنى، جاى اين نيست كه راه اعتدال را در پيش گيريم و صحابه را به گروههاى
پنجگانه قرآنى تقسيم كنيم، به نيكان و پاكان آنها نهايت احترام را بگذاريم و هر
يك از گروههاى
نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 71