نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 45
قطعى دينى
بوده، و امام حاضر نشد- حتّى به عنوان تقيّه- با يزيديان و بنى اميّه غاصب خلافت
اسلامى كنار بيايد، زيرا مىدانست ضربه شديدى به كيان اسلام خواهد خورد و قيام و
شهادت او مايه بيدارى مسلمين و نجات اسلام از چنگال تفالههاى جاهليّت است.
8- تقيّه
مدارايى
اين نوع
ديگرى از تقيّه است كه صاحبان يك مذهب براى حفظ وحدت صفوف مسلمين در كارهايى كه
لطمهاى به اساس دين و مذهب نمىزند، با ساير فرق مسلمين هماهنگى كنند.
مثلا پيروان
مكتب اهل بيت (عليهم السلام) عقيده دارند بر فرش نمىتوان سجده كرد و حتماً بايد
بر سنگ يا ساير اجزاى زمين و مانند آن سجده نمود، و حديث معروف پيامبر (صلى الله
عليه و آله)
«جُعِلَتْ لِىَ الأرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً
؛ زمين براى
من محلّ سجده و وسيله تيمّم قرار داده شده است» [1]
را دليل بر آن مىدانند.
حال اگر
بخواهند براى حفظ وحدت در صفوف ساير مسلمين در مساجد آنها، يا در مسجد الحرام و
مسجد النبى (صلى الله عليه و آله) نماز بخوانند، ناگزير بر همان فرشها- مانند
ديگران- سجده مىكنند.
اين كار جايز
و چنين نمازى به عقيده ما صحيح است و اين را تقيّه مدارايى مىگويند، زيرا مسأله
ترس از جان و مال در آن مطرح نيست،
[1]. صحيح بخارى، جلد 1، صفحه 91 و سنن بيهقى،
جلد 2، صفحه 433 (در كتب بسيار ديگرى نيز اين حديث نقل شده است).
نام کتاب : شيعه پاسخ مى گويد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 45