نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 93
به معناى
حركت كردن، و «سلوك» درنورديدن راه است. مثل اينكه از عالم مادّه حركت كنيم، و به
سمت قرب الى اللَّه برويم، و به جايى برسيم كه خدا از ما و ما از خداوند راضى
شويم. به نقطهاى برسيم كه بزرگترين و مهمترين مسأله زندگى ما، جلب رضاى پروردگار
باشد. به مرحلهاى گام نهيم كه رضا و خشم ما هماهنگ با رضا و خشم خداوند متعال
گردد.
بدون شك اگر
در مسير سير و سلوك گام نهيم، و با جديّت و خلوص در اين راه تلاش كنيم، سرانجام به
مقصد خواهيم رسيد. همانگونه كه در آيه ششم سوره انشقاق مىخوانيم:
« «يَا أَيُّهَا
الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلَاقِيهِ»؛
اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مىروى، و او را ملاقات خواهى كرد!».
دانشمندان
سير و سلوك هركدام برنامه خاصّى براى اين سفر الهى پيشنهاد نموده، كه مقصد در تمام
اين برنامهها يكى است، هر چند مسيرها متفاوت است. ضمناً ما معلّم اخلاقى را
مىپذيريم، و روش تربيتى و اخلاقى را قبول داريم كه از كتاب و سنّت گرفته شده
باشد. بنابراين، راهها و برنامههاى انحرافى كه از سوى برخى مدّعيان سير و سلوك،
نظير صوفيّه، ارائه مىشود، كه با معارف دينى سازگارى ندارد، و سالك را نه تنها به
مقصد نمىرساند، بلكه از خدا دور مىكند، مردود است. چرا كه اساس تصوّف و صوفىگرى
يك عقيده التقاطى و وارداتى است. زيرا هنگامى كه اقوام و ملل مختلف به اسلام مىگرويدند،
بعضاً افكار و عقايد سابق خود را با دستورات اسلامى مىآميختند، و مذاهب جديدى
مىساختند. برخى از هندوها و يونانيان پس از پذيرش اسلام افكار صوفىگرى خود را با
دستورات اسلامى آميخته، و فرقه منحرف صوفيّه را تشكيل داده، و راه و روشهاى خاصّى
جهت تهذيب نفس ارائه دادند، كه با مخالفت بزرگان و رهبران دين نوپاى اسلام، از
جمله امام صادق عليه السلام مواجه شد. امام ششم عليه السلام در روايات متعدّد
افكار آنان را تخطئه و مردود اعلان كرد. [1]
[1]. مشروح عقايد صوفيّه و انحرافات آنان را در كتاب
جلوه حق نوشتهايم.
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 93