responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 561

سؤال: با توجّه به تفسير فوق، آيا بهتر نيست در روزنامه‌ها و نشريّات، كه به طور گسترده در دسترس مردم است، و بدون وضو به آن دست مى‌زنند، آيات قرآن و اسماء مقدّسه منعكس نشود، تا حرمت آن محفوظ بماند؟

پاسخ: اين نوع تفكّر، اشتباه است و باعث فراموشى آيات قرآن و اسامى مقدّسه مى‌شود. بايد آيات قرآن در روزنامه‌ها، جرايد، نشريّات و كتابها نوشته شود، و مردم عادت كنند كه با وضو به آن دست بزنند، و اگر نياز آنها برطرف شد اوراقى كه حاوى آيات قرآن و اسامى مقدّسه است را در جايى دفن كنند، و يا در رودخانه‌اى بريزند، و يا به مراكزى كه آن را خمير كرده و تبديل به كارتن و مانند آن مى‌كنند تحويل دهند. و اين مسأله در عصر حضرات معصومين عليهم السلام نيز رواج داشته است. زيرا در آن زمان سكّه‌هايى در دست مردم بود كه يك طرف آن جمله «لااله الااللَّه» و در سمت ديگر «محمد رسول اللَّه» نقش بسته بود، و هيچ يك از ائمه عليهم السلام از اين كار جلوگيرى نكردند.

ب) منظور از آيه شريفه حقايق و معانى و محتواى آيات قرآن است، كه تنها افراد پاكدل و باتقوا به آن مى‌رسند، و كسانى كه نفس خود را تطهير نكرده، و به صفاىِ باطن نرسيده، و درجاتى از تقوا را طى ننموده‌اند، از حقايق و محتواى آيات قرآن نصيبى نمى‌برند. اين تفسير در آيه دوم سوره بقره نيز آمده است: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَارَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ». قرآن مجيد همه را هدايت مى‌كند، هدايتهاى عمومى و معمولى، براى عموم مردم است، ولى براى كسانى كه مراتبى از تقوا را طى كرده باشند هدايتهاى خاصى دارد. هدايت خاص و عميق براى پاكان و پرهيزكاران خواهد بود. آنها كه نور توحيد قلبشان را روشن ساخته است.

دراست قرآن و آثار فراوان آن:

پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در روايت عميق و پرمعنايى كه در كنزالعمال آمده، خطاب به معاذ بن جبل مى‌فرمايد:

«انْ ارَدْتَ عَيْشَ السُّعَداءِ، وَمِيتَةَ الشُّهَداءِ، وَالنَّجاةَ يَوْمَ الْحَسْرَةِ، وَالْامْنَ يَوْمَ الْخَوْفِ،

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 561
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست