responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 397

انسانى كه باور دارد علاوه بر خداوند، دو فرشته همواره همراه او هستند، و تمام اعمالش را از ريز و درشت ثبت و ضبط مى‌كنند، با كسى كه فقط خدا را ناظر خود مى‌داند و توجّهى به نظارت فرشتگان ندارد، يكسان نخواهد بود.

ب) فرشتگان محافظ اعمال، مأموريّت ديگرى نيز دارند، و آن محافظت از جسم و جان انسانهاست. آنها انسان را از خطرات و حوادث فراوانى حفظ مى‌كنند. اگر اين محافظان الهى نبودند بسيارى از كودكان به بزرگسالى نمى‌رسيدند، چرا كه انواع خطرات و حوادث كودكان را احاطه كرده است، و فرشتگان محافظ، آنها را از چنگال خطرها نجات مى‌دهند. بنابراين، فرشتگان محافظ هم محافظ اعمال و كردار و نيّات انسانهايند، و هم مراقب جسم و جان آنها از گزند حوادث و خطرات و مشكلاتند، تا هنگامى كه مرگ انسان فرا رسد كه دست از اين مأموريّت بر مى‌دارند.

2. خداوند متعال در آيات 12- 10 سوره انفطار مى‌فرمايد: « «وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ* كِرَاماً كَاتِبِينَ* يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ»؛ بى‌شك نگهبانانى بر شما گمارده شده ... والا مقام و نويسنده (اعمال نيك و بد شما)، كه مى‌دانند چه مى‌كنيد!».

اين آيات نيز به فرشتگان محافظ اعمال اشاره دارد، كه ريز و درشت اعمال و كردار و نيّات انسان را ثبت و ضبط مى‌كنند.

سؤال: چرا از اين فرشتگان با واژه «كراماً» تعبير شده است؟ مگر آنها چه مكرمت و خدمتى به انسانها روا مى‌دارند؟

جواب: در برخى از روايات آمده كه اگر انسان كار نيكى انجام دهد فوراً آن را به ده برابر مى‌نويسند، چرا كه خداوند خود فرموده: « «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى‌ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَايُظْلَمُونَ»؛ هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن، كيفر نخواهد ديد، و ستمى بر آنها نخواهد شد». [1]


[1]. انعام، آيه 160.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 397
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست