responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالة توضيح المسائل نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 434

از آنها) حرام‌است: 1. خون‌ 2. نرى‌ 3. فرج‌ 4. بچّه‌دان‌ 5. غدد كه آن را دشول مى‌گويند. 6. تخم كه آن را دنبلان مى‌گويند. 7. دانه كوچكى كه در مغز سر است و به شكل نخود مى‌باشد. 8. مغز حرام كه در ميان تيره پشت است. 9. پى كه در دو طرف گردن قرار دارد و تا تيره پشت كشيده شده. 10. زهره‌دان‌ 11. سپرز (طحال) 12. مثانه (محل اجتماع بول) 13. سياهى چشم‌ 14. چيزى كه در ميان سم است و عرب آن را ذات الاشاجع مى‌گويد. اين در حيوانات بزرگ است، امّا در حيوانات كوچكى مانند گنجشك چنانچه بعضى از اين امور قابل تشخيص، يا جدا كردن نيست خوردن آن اشكالى ندارد.

خوردنى‌ها و آشاميدنى‌هاى حرام‌

مسأله 2260. خوردن اشياء خبيث و پليد كه طبع انسان از آن تنفّر دارد (مانند فضله حيوانات و آب بينى و امثال آن) حرام است هرچند پاك باشد.

مسأله 2261. خوردن خاك و گِل حرام است، ولى خوردن كمى‌از تربت پاك حضرت سيّدالشّهداء امام حسين عليه السلام (كمتر از يك نخود) به قصد شفاء اشكال ندارد؛ و همچنين گل داغستان و گل ارمنى كه براى معالجه مى‌خورند در صورتى كه علاج منحصر به آن باشد جايز است.

مسأله 2262. خوردن يا نوشيدن چيزى كه براى انسان ضرر مهمّى دارد حرام است. و كشيدن سيگار و ساير انواع دخانيات مخصوصاً مواد مخدّر مطلقاً حرام است؛ خواه به صورت تزريق يا دود كردن يا خوردن و يا به هر طريق ديگرى بوده باشد. همچنين توليد، خريد و فروش و هرگونه كمك به انتشار آن حرام است. و بر افراد معتاد به سيگار يا مواد مخدّر واجب است شرعا براى ترك اعتياد تلاش كنند.

مسأله 2263. اگر با گاو يا گوسفند يا شتر نزديكى كنند، علاوه بر اين‌كه گوشت آنها حرام است، بول و مدفوع آنها نيز بنابر احتياط واجب نجس مى‌باشد و آشاميدن شير آنها نيز حرام است؛ و بايد آن حيوان را ذبح كنند و لاشه آن را بسوزانند و كسى كه با آن نزديكى كرده بايد پول آن را به صاحبش بدهد.

نام کتاب : رسالة توضيح المسائل نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 434
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست