نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 29
(1)
3- فلسفه
تحريم ربا
چرا خداوند
بزرگ رباخوارى را حرام كرده است؟ چرا اسلام، آن را اين قدر تقبيح نموده است؟ و چرا
اين همه آيات و روايات در نكوهش آن وارد شده است؟
اين سؤالى
است كه همه مىخواهند پاسخ آن را بدانند.
قبل از ورود
در اين بحث و پاسخ به اين سؤال، لازم است به عنوان مقدّمه، بحث كوتاهى در مورد علل
و مصالح احكام داشته باشيم.
(2)
آيا بحث از
علل احكام براى ما جايز است؟
بعضى
مىگويند: هنگامى كه دستورى از سوى خداوند حكيم صادر شد، بايد آن را بىچون و چرا
اجرا كرد، و ما را نرسد كه درباره علل آن گفتگو بكنيم، بعلاوه مصالح احكام غالبا
امور اسرارآميزى است كه بر ما پوشيده است.
ولى ما
معتقديم: اگر چه دسترسى به علل قسمتى از احكام شرع براى ما مشكل است، ولى در
بسيارى از موارد مىتوانيم به مصالح و مفاسد احكام شرع دست يابيم و تلاش براى وصول
به اين مقصد، براى ما به دو دليل مجاز است:
(3) 1- نخست اين كه در قرآن مجيد و روايات
اسلامى كرارا در مورد آن بحث شده و به اصطلاح به ما چراغ سبز داده شده است كه از
فلسفه احكام سخن بگوييم.
قرآن در مورد
فلسفه نماز، زكاة، حجّ [1] و ... بحث
كرده است و در احاديث
[1]- خداوند متعال فلسفه نماز را دورى از فحشاء
و منكرات مىداند؛ در سوره عنكبوت آيه 45 مىخوانيم: وَ
أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ.
و فلسفه زكاة را طهارت-
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 29