نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 146
مسئولين بانك داده شود كه رعايت اين عقود را بنمايند، حلال است.
(1)
سؤال 21- [ماهيّت حسابهاى بانكى]
: ماهيّت حسابهاى بانكى از نظر اسلام چيست؟ آيا در بانكها اعتبار و ارزش
قراردادى پول به نام اشخاص ثبت و جابجا مىشود؟ يا عين اسكناس ثبت و جابجا مىشود
و اجازه در تصرف داده مىشود؟ يا شكلهاى مختلف حسابهاى بانكى (جارى، سپرده ثابت،
مشاركتهاى بانكى و ...) يكسان است؟
حكم سودهاى على الحساب كه در مشاركتهاى بانكى به سپردهگذار پرداخت مىشود
چيست؟
جواب
: ماهيّت سپردههاى حساب جارى ماهيّت قرض است مشروط به اين كه به مجرّد مطالبه
اداء شود و ماهيّت سپردههاى درازمدت و كوتاه مدّت، نوعى مضاربه يا ساير عقود
شرعيّه مانند آن است و پرداخت سود على الحساب نوعى وام است كه بعد از ظهور ربح
محاسبه مىشود.
(2)
سؤال 22- [جواز دريافت سود با توجّه به نظرات حضرت امام خمينى]
: با توجّه به نظرات حضرت امام خمينى- قدّس سرّه- در خصوص بطلان حيلههاى
ربوى، آيا سپردن پول در بانك، تحت عنوان سپرده ثابت و استفاده از سودى كه از طرف
بانك به صورت على الحساب پرداخت مىشود جايز است؟
جواب
: چنانچه رعايت عقود شرعيّه را بنمايند، يا اين كه وكالت مطلقه به مسئولين
بانك داده شود كه رعايت اين عقود را بنمايند، حلال است.
(3)
سؤال 23- [ربوى بودن سود بانكى]
: آيا سود بانك رباست؟ اگر ربا محسوب مىشود جزو كداميك از اقسام ربا به حساب
مىآيد؟
جواب
: هرگاه آييننامه بانكها- مبنى بر رعايت عقود شرعيّه- عمل شود و يا مسئولين
بانك بگويند عمل مىكنيم، اشكالى ندارد.
(4)
سؤال 24- [عنوان فقهى جوايز بانكها]
: جوايز بانكها تحت چه عنوان فقهى مىباشد؟
جواب
: نوعى هبه بلا عوض است براى ايجاد انگيزه سپردهگذارى.
(5)
سؤال 25- [تفاوت بين شرط و داعى در واريز نمودن پول جهت قرعهكشى]
: واريز نمودن پول به مقدار معيّن، جهت قرعهكشى چه حكمى
نام کتاب : ربا و بانكدارى اسلامى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 146