نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 642
زمان، تحوّل يابد. ايجاد هر قاعده جديد و حتّى حفظ قواعد گذشته، با منافع
خصوصى دستهاى از مردم، تعارض دارد و به همين جهت، تحوّل قواعد حقوقى هميشه با
نزاع و كشمكش همراه است. تمام پيروزىهايى كه در زمينه الغاى بردگى و آزادى انديشه
و بيان و مالكيّت خصوصى تاكنون به دست آمده است نتيجه مبارزههاى دامنهدارى است
كه گاه قرنها به درازا كشيده و با خونريزىهاى فراوان همراه بوده است، پس چگونه
مىتوان نقش كسانى را كه براى حفظ حقوق مبارزه كرده و پيروز شدهاند در ايجاد اين
گونه قواعد ناديده گرفت؟ [1]
ريپر دانشمند فرانسوى نيز نظر ايرينگ را درباره چگونگى ايجاد قواعد حقوقى
تأييد كرده، نشان داده است كه اين قواعد در نتيجه مبارزه قدرتهاى سياسى و اجتماعى
به وجود مىآيد. [2]
2. انتقاد ديگرى كه بر اين مكتب شده، بستن راه هر گونه حركت اصطلاحى و انقلابى
در جامعه است چرا كه مطابق اين مكتب، مردم و قانونگذار بايد لزوماً دنبالهرو
تمايلات اجتماعى و لو منحط باشند و بدين ترتيب اين مكتب هيچگاه نمىتواند در جهت
تكامل جامعه به سوى ارزشهاى والا، نقش مهمّى ايفا كند.
3. همين مكتب تاريخى به مسأله نژاد و مليّت كه در طول تاريخ موجب انواع
اختلافات و درگيرىها در ميان ملل مختلف جهان بوده است، اصالت بيشترى مىدهد با آن
كه پيامبران الهى و مصلحان بشرى همواره كوشيدهاند كه اصالت را به ارزشهاى مشترك
انسانى بدهند و مسأله نژاد و مليّت را كم رنگ كنند تا جامعه انسانى به سوى وحدت
گام بردارد و دامنه درگيرىها كم شود.
روشن است كه مكتب تاريخى با اين هدف اصيل انسانى منافات دارد و به همين جهت
برخى از صاحب نظران، اين مكتب را مقدّمه ظهور حركت نژادپرستانه نازيسم در آلمان
هيتلرى دانستهاند. [3]
دوم: مكتبهاى تجربى
1- مكتب سوداگرايى يا اصالت فايده
بر خلاف فيلسوفان آلمان و فرانسه كه براى ادراكات عقلى در ايجاد علوم، اثر
بسزايى قايل بودند، در فلسفه انگليس مبناى تمام علوم، مشاهده و تجربه است و محسوسات
پايه اصلى همه دانشها هستند به همين دليل است كه حكيمان اين كشور را اصحاب تجربه
و حس ناميدهاند. بر اساس همين ديدگاه، در علم اخلاق و حقوق، اصول عقلىِ مجرد
انكار شده و مفاهيم نيكى و بدى و تكليف با معيارهاى تجربى و خارجى مورد ارزيابى
قرار گرفته است. بدين ترتيب اين مكتب، فلسفه معروف اپيكور، فيلسوف يونانى پيش از
ميلاد مسيح را در خاطرهها زنده كرده است. [4]