نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 514
مسأله تقليد مانند تقليد از ميّت مىتوان تقليد كرد.
***
هفتم: تقليد در موضوعات
بحث ديگر آن است كه در موضوعات شرعى، آيا تقليد بر افراد عامى لازم است يا
خير؟
در پاسخ بايد گفت: موضوعات شرعى بر چند قسم است كه در اقسامى از آنها تقليد
لازم است و در پارهاى موارد لازم نيست و مقلّد بايد به نظر خويش عمل كند. (شرح
اين مطلب در بحث «فقه در لغت و اصطلاح» در همين كتاب آمده است).
***
هشتم: تقليد اعلم
در اينكه آيا تقليد اعلم بر مقلّدان لازم است يا خير، ميان علما گفتگوست. فقيه
بزرگوار سيّد محسن حكيم مىنويسد: مشهور ميان علماى اماميّه لزوم تقليد اعلم است و
از محقّق قاضى ادعاى اجماع شده است و سيّد مرتضى در «ذريعه» آن را از مسلّمات اماميّه دانسته است؛ ولى
جمعى از علماى متأخّر از شهيد ثانى معتقدند مىتوان به غير اعلم نيز مراجعه كرد. [1]
از كلمات «فخر رازى» بر مىآيد كه ميان عالمان اهل سنّت نيز اين مسأله مورد
اختلاف است. وى مىنويسد: اگر در فتوايى مجتهدان متّفق بودند، به همان فتوا عمل
مىشود و مشكلى ندارد؛ ولى اگر اختلاف بود، بر او لازم است به دنبال اعلم و اورع
باشد، ولى گروهى مىگويند نيازى نيست (و مىتوان از هر كدام تقليد كرد) [2]، فخر رازى
معتقد است كه در صورت عدم اختلاف، فحص از اعلم لازم نيست و مىتوان به هر كدام
مراجعه كرد، ولى اگر اختلاف در فتوا بود، به نظر وى متابعت از افضل لازم است. [3]
«آمدى» بدون اشاره به صورت اختلاف يا
اتفاق مىنويسد: در صورت تعدّد مفتى برخى معتقدند، لازم است از اعلم و اورع پيروى
كرد و اين مذهب احمد حنبل، و ابن سريج و قفال از شافعىها و جمعى از فقها و
اصوليين است. [4]
كسانى كه بدون اشاره به صورت اختلاف معتقدند، مراجعه به اعلم لازم نيست
ادلّهاى اقامه كردهاند از جمله:
1. آياتى همچون «فَسْئَلُوا أَهْلَ
الذِّكْرِ»* كه اطلاق دارد و شامل اعلم و غير اعلم هر دو
مىشود. [5] به
عبارتى همين كه عالمى صاحب نظر و مجتهد بود، مىتوان به وى رجوع كرد و به سراغ
اعلم رفتن ضرورتى ندارد.
آية اللَّه سيّد محسن حكيم دليل قائلين به عدم لزوم مراجعه به اعلم را چنين
ذكر مىكند: ادلّه كتاب و سنّت اطلاق دارد و حمل آيه «نفر» و آيه «سؤال» به صورت
تساوى سؤالشوندگان، حمل بر فرد نادر است. [6]