responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 465

17. سعى و رمى جمرات و طواف در طبقه دوم چه حكمى دارد؟

18. آيا زنان مى‌توانند با قرص‌هاى ضد باردارى عادت ماهانه خود را به تأخير بيندازند، تا توفيق روزه كامل ماه رمضان را داشته باشند؟ يا به هنگام حج و عمره بتوانند طواف و نماز طواف را به موقع بجا آورند؟

19. آيا احكام سفر اختصاص به سفرهاى افقى و بر روى زمين دارد، يا اگر انسان سفر عمودى به سمت فضا كند و بيش از مسافت شرعى از زمين فاصله بگيرد، در اين صورت نيز حكم مسافر را خواهد داشت؟

20. آيا رؤيت هلال با وسائل پيشرفته روز، مانند تلسكوپ، اوّل ماه را ثابت مى‌كند؟

***
ج) بخش معاملات و مسائل اقتصادى‌

21. اسكناس‌ها در عصر و زمان ما چه حكمى دارند؟ ماليّت آنها از كجاست؟ آيا احكام طلا و نقره مسكوك در بحث زكات و ربا و مضاربه و مانند آن، بر آن جارى است؟

22. معاملات بانك‌هاى آلوده به ربا چه حكمى دارد؟ بانك‌هاى اسلامى بدون ربا چطور؟ آيا مى‌توان گفت سود سپرده‌هاى بانكى همچون جوايز بانك‌ها كه طبق قرعه‌كشى به صاحبان حساب‌هاى قرض الحسنه مى‌پردازند حلال و مشروع است؟

23. چك و حواله و سفته از جهت خريدوفروش و ديگر احكام چه حكمى دارند؟

24. آيا بيمه عمر، بيمه وسايل نقليه، بيمه منازل و ساير اقسام بيمه، مشروع است؟ بر فرض مشروعيّت شرايط آن چيست؟ آيا نوعى معامله محسوب مى‌شود؟

25. انواع شركت‌هاى تازه تأسيس كه در گذشته وجود نداشته، چه حكمى دارند؟

26. سرقفلى چه حكمى دارد؟ گاه مشترى در مقابل سرقفلى چيزى به مالك آن مى‌پردازد و گاه نمى‌پردازد. حكم سرقفلى در هر يك از دو صورت فوق چيست؟

27. استخدام‌هاى دولت، با توجّه به ابهام‌هاى فراوان از ناحيه مدّت قرارداد، مبلغ دقيق قرارداد، ميزان حقوق، كه در زمان‌هاى مختلف متفاوت است، و مانند آن، چه حكمى دارد؟

28. حقّ بازنشستگى به چه معناست؟ آيا معامله مستقل و جداگانه‌اى محسوب مى‌شود؟ يا شرط ضمن عقد به شمار مى‌رود؟ مخصوصاً با توجّه به ابهام‌هاى مختلفى كه در آن وجود دارد؛ مثلًا مقدارى كه براى حقّ بازنشستگى كسر مى‌گردد گاه كمتر از مقدارى است كه به هنگام بازنشستگى مى‌پردازند و گاه بيش از آن است و يكسان بودن آن دو بسيار نادر است.

29. خريدوفروش برگه‌هاى بخت‌آزمايى و مانند آن، كه مشمول هيچ يك از عقود نيست، بلكه گاه از قبيل «أزلام» مذموم در قرآن مجيد محسوب مى‌شود، چه حكمى دارد؟ آيا مى‌توان راهى براى توجيه آن يافت؟

نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 465
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست