نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 306
1. يكى از قواعد فلسفى كه در اصول مورد استفاده
قرار گرفته، قاعده تضاد ميان احكام شرعيّه است.
توضيح اينكه: بعضى از علماى اصول بر اين عقيدهاند كه احكام
شرعيّه، امورى وجودى و متضاد با يكديگرند، بر همين اساس گفتهاند: اجتماع امر و نهى در يك
مورد جايز نيست؛ وجوب و تحريم كه دو حكم مستفاد از امر و نهى است، متضاداند و
چنانچه در فلسفه و منطق ثابت شده، اجتماع ضدين در موضوع واحد هم ممتنع است، پس
اجتماع امر و نهى در يك موضوع ممتنع است.
ولى حق اين است كه احكام شرعيّه امورى اعتبارى هستند و چنين نسبتى تنها در
ميان امور حقيقى و تكوينى جارى است، زيرا قواعد فلسفى در مورد امور تكوينى قابل
اجراست نه در قضايا و امور اعتبارى. [1]
2. از مواردى كه در اصول از قواعد فلسفى استمداد
شده اين است كه بعضى از علما و دانشمندان رابطه بين «موضوع» و «حكم» را از قبيل
رابطه بين «عرض» و «معروض» شمردهاند. يعنى گفتهاند: حكم به منزله عرض و موضوع به منزله معروض است، در نتيجه احكامِ عرض و معروض را بين آنها جارى
دانستهاند. [2]
چنانكه عدهاى ديگر رابطه بين آن دو را از قبيل رابطه بين علّت و معلول به
حساب آوردهاند. يعنى موضوع را به منزله علّت و حكم را به منزله معلول شمردهاند و
احكام علّت و معلول را كه مختص امور حقيقى و تكوينى است درباره حكم و موضوع جارى كردهاند.
اين مورد نيز، همان اشكال سابق را دارد. [3]
3. قاعده «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» قاعدهاى
فلسفى و مربوط به واحدى است كه بسيط حقيقى باشد و ربطى به مسائل و امور اعتبارى
ندارد.
ولى با اين حال بعضى از علماى اصول با اين قاعده در اثبات بعضى از قواعد و
مسائل اصولى كه امرى است اعتبارى استدلال كردهاند.
مثلًا، آيا هر علمى لازم است داراى موضوع واحدى باشد يا نه؟ عدّهاى گفتهاند:
جواب مثبت است و استدلال كردهاند به اينكه هر علمى داراى يك «غرض» بيشتر نيست و
غرض واحد هم بايد از موضوع واحد صادر شود. به دليل قاعده «الواحد ...».
طبق اين قاعده بين تمام موضوعات و مسائل يك علم بايد قدر جامعى وجود داشته
باشد كه آن قدر جامع موضوع آن علم به حساب آيد و اگر چنين قدر جامعى نباشد، لازم
مىآيد كه «واحد» صادر از «كثير» شود. [4]
در حالى كه اين قاعده- همانطور كه اشاره شد- مربوط به امور تكوينى و حقيقى
است و ارتباطى به امور اعتبارى ندارد. و مىدانيم كه جمع يك سلسله از مسائل تحت
عنوان «علم واحد» امرى قراردادى