نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 230
1. تاريخچه انسداد
بين اهل تسنّن خلافى نيست كه پديده انسداد پس از دوران صحابه پيش آمده، ولى
ديدگاهها درباره زمان دقيق آن مختلف است: برخى زمان انسداد را بر محور سال و قرن
و گروهى بر محور اشخاص قرار دادهاند؛ در ميان گروه نخست چند نظر است: الف) عدهاى زمان
انسداد را از پايان قرن دوم دانستهاند: «قال
بكر بن العلاء القشيرى المالكي: ليس لاحد أن يختار بعد المائتين من الهجرة». [1]
ب) گروهى شروع انسداد را از نيمه قرن چهارم
مىدانند: «نادوا بسدّ باب الاجتهاد فى منتصف قرن
الرابع». [2]
ج) دستهاى آغاز قرن ششم را زمان اعلام انسداد
دانستهاند؛ در كتاب موسوعه فقهيّه- كه تحت اشراف وزارت اوقاف كويت منتشر شده- آمده است:
«ما اهَلَّ القرن السادس الهجرى حتى نادى بعض العلماء بإقفال باب الاجتهاد». [3]
گروهى كه ملاك را اشخاص قرار دادهاند چند نظر دارند:
الف) زمان انسداد اجتهاد، در هر يك از مذاهب
چهارگانه پس از علّامه نسفى، [4] و انسداد اجتهاد مطلق بعد از ائمّه اربعه است:
«قال صاحب فواتح الرحموت: ثمّ إنّ من النّاس من حكم بوجوب الخلوّ من بعد
العلّامة النسفى و اختتم الاجتهاد به و عَنْوا الاجتهاد في المذهب و أمّا الاجتهاد
المطلق فقالوا: اختتم بالأئمّة الأربعة». [5]
ب) زمان انسداد پس از ابو حنيفه و أبو يوسف و زفر
بن هذيل و محمّد بن حسن و حسن بن زياد لؤلؤى است؛ ابن حزم و ابن قيم جوزيه از قول
طايفهاى نقل كردهاند:
«ليس لأحدٍ أن يختار بعد أبي حنيفة[6] و أبي يوسف[7] و زفر بن الهذيل[8] و محمّد بن الحسن و الحسن بن زياد اللؤلؤي،[9] و هذا قول
كثير من الحنفية».
[4]. ابو حفص، عمر بن محمّد بن احمد
بن اسماعيل نسفى، متولّد «نَسَف» (شهرى نزديك سمرقند) عالم به تفسير، تاريخ،
ادبيّات عرب و فقيه حنفى بود. او داراى حدود صد تأليف بوده است و از وى با عنوان
مفتى ثقلين نيز نام بردهاند. وى در سال 537 در سمرقند درگذشت. (سير اعلام النبلاء، ج
14، ص 580).
[6]. نعمان بن ثابت [ابو حنيفه] از
مردم فارس [ايران] بود. وى پيشواى مذهب حنفى است. درباره او گفتهاند: دانشمند
بزرگ، مجتهد و امام اعظم است. وى نخستين كسى است كه در فقه و رأى كتاب نوشته است. (اصحاب الفتيا من الصحابة و التابعين، ص 211).
[7]. أبو يوسف، يعقوب بن ابراهيم بن
حبيب انصارى كوفى، شاگرد ابو حنيفه و از پيروان او به شمار مىآيد. گفته شده است
كه او نخستين كسى است كه به «قاضى القضاة» ملقّب گرديد. (الكنى و الالقاب، ج 1، ص 188).
[8]. زفر بن هذيل بن قيس عنبرى، فقيه
بزرگ و از اصحاب ابو حنيفه است؛ او نخست از اصحاب حديث بود، آنگاه به جمع اهل رأى
پيوست. وى مىگفت: تا زمانى كه نصّى وجود دارد، به سراغ رأى نمىرويم؛ و هرگاه
نصّى به دست ما برسد نيز رأى و نظر خويش را رها مىكنيم. (اعلام زركلى، ج 3، ص 45).
[9]. حسن بن زياد لؤلؤى. ابن غزّى در
ديوان الاسلام گفته است: لؤلؤى فقيه و دانشمند بزرگ و از اصحاب ابو حنيفه است. او
در ارتباط با مذهب خويش كتابهايى نوشته است. ذهبى نيز او را از مردان پاك،
نيكوكار و از شخصيتهاى مهم اصحاب رأى مىشمرد. (أصحاب الفتيا من الصحابة و التابعين، ص
218).
نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 230