نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 141
بن يحيى (م 264) و ربيع بن سليمان بن عبد الجبار (م 270) بودند. [1]
مذهب شافعى به دست شاگردانش در بسيارى از بلاد اسلامى گسترش يافت و در مصر و
عراق و خراسان و ما وراء النهر نفوذ كرد و رقيب نزديك مذهب حنفى به شمار مىرفت [2] و امروزه در
مصر، اردن، سوريه، لبنان، عراق، هند و اندونزى مذهب شافعى پيروان فراوانى دارد. [3]
مصادر فقهى شافعى:
شافعى در فتوا دادن، از كتاب، سنّت، اجماع و قياس بهره مىگرفت؛ البتّه وى خبر
واحد را از فرد موثّق- هر چند آن خبر مشهور نباشد (بر خلاف نظر ابو حنيفه) و هر
چند موافق عمل مردم مدينه نباشد (بر خلاف شيوه مالك)- حجّت مىدانست.
در قياس نيز، اگر اصل و ريشه معيّنى در كتاب و سنّت داشته باشد، در نظر وى
حجّت است. او استحسان را- بر خلاف شيوه ابو حنيفه و مالك- حجّت نمىدانست و
مىگفت: «من استحسن فقد شرّع؛ هركس به استحسان روى آورد، تشريع كرده و بدعت گذارده است». [4] او مصالح مرسله
و حجيّت عمل اهل مدينه را قبول نداشت. [5] در ردّ عمل به استحسان، كتابى به نام ابطال الاستحسان و در
ردّ عمل به مصالح مرسله، كتابى به نام
الاستصلاح نوشته و در كتاب معروفش الامّ حجيّت عمل مردم مدينه را انكار كرده است. [6]
لازم به ذكر است كه شافعى در كتاب
الامّ فتواهاى تازه و تجديد نظرهاى فقهى را ذكر كرده
است. [7] به
تصريح برخى از انديشمندان اهل سنّت، فقه شافعى به فقه شيعه اماميّه نزديك و موارد
اختلافى ميان آنان، نسبت به ديگر مذاهب كمتر است. [8]
4. مذهب حنبلى
مؤسّس اين مذهب، أبو عبد اللَّه، احمد بن حنبل بن هلال شيبانى است. وى در سال
164 در بغداد متولّد شد و در همان شهر، سال 241 وفات يافت.
او سفرهاى علمىاش را به كوفه، بصره، مكّه، مدينه، يمن و شام انجام داد و از
دانش علماى عصر خويش بهره گرفت. هر چند فقه را از شافعى فرا گرفت ولى اساتيد او به
صد تن بالغ شدهاند. [9] وى از محدّثان بزرگ اهل سنّت به شمار مىآيد و مُسند او، از اطلاع وى در عرصه
حديث گواهى مىدهد. احمد در مسند خويش بيش از چهل هزار حديث نقل كرده است. او به
حديث مرسل و ضعيف نيز عمل مىكرد. [10]