نام کتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 160
صاحب جواهر (رضوان اللّه عليه) پس از طرح مسأله ازدواج در عدّه در حال علم و
آگاهى از حكم و موضوع، و همچنين در صورت جهل ولى آميزش در حال عدّه، و حكم به
بطلان و حرمت ابدى، مىفرمايد:
«بلا خلاف اجده في شيء من ذلك، بل
الاجماع بقسميه عليه، و هو الحجّة بعد المعتبرة المستفيضة»؛
«هيچ اختلافى در بين فقهاى شيعه در
هيچ يك از امورى كه ذكر شد نيافتم. بلكه اجماع و اتّفاق آنان، هم اجماع منقول و هم
اجماع محصّل، در اين مورد وجود دارد، و اين اجماع، علاوه بر روايات فراوان، مستند
ما در اين فتواست».
خلاصه اين كه جاى هيچ شبههاى باقى نمىماند كه در صورت علم، هر چند آميزش
صورت نگيرد، و در صورت جهل، به شرط آميزش در عدّه، حرمت ابدى قطعى است، و اين، نظر
تمام فقهاى شيعه است.
مستند نظريّه حرمت ابدى
مستند فقهاى شيعه در اين مسأله، علاوه بر اجماع و احتياط در مسائل مربوط به
نكاح، روايات فراوانى است كه همگى در باب هفدهم از ابواب المصاهره وسائل الشيعة
آمده است.
در باب مذكور بيست و دو روايت ذكر شده، كه به جز دو سه روايت، تمام آن دلالت
بر بحث ما دارد. عمده آن روايات را مىتوان به پنج گروه تقسيم كرد:
نام کتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 160