نام کتاب : حيله هاى شرعى و چاره جويى هاى صحيح نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 105
آراى فقها
از كلمات فقهاى ما استفاده مىشود كه در اين مسأله، چند قول وجود دارد:
1- بسيارى از فقها معتقدند كه تمام حيلههاى مذكور، و مشابه آن، جايز است.
از جمله مرحوم صاحب جواهر رحمه اللّه، در برخى از مثالهاى فوق- نظير بيع درهم
و دينار- ادّعاى اجماع مىكند، و برخى مثالهاى ديگر را ارسال مسلّم كرده، و مخالفى
ذكر نمىكند.
بنابراين، بعيد نيست اين قول را، در همه يا بعضى از مثالهاى فوق، قول مشهور
بدانيم.
2- مرحوم محقّق اردبيلى، و علّامه حلّى در تذكرة الفقهاء تمسّك به اين حيلهها
را در همه جا باطل مىدانند، و تنها در موارد ضرورت و ناچارى آن را تجويز مىكنند [1].
اين دو بزرگوار بين صورت ضرورت و غير ضرورت تفصيل قائل هستند.
3- مرحوم امام راحل، قدّس سرّه الشّريف، هر چند در ابتدا موافق نظر مشهور و
قول اوّل فتوا داده، ولى بعدا از آن برگشته، و بر خلاف مشهور هيچ كدام از حيلههاى
ربا را جايز نمىداند [2].
4- نظريّه چهارم تفصيل بين حيلههايى است كه جنبه عقلايى دارد، و آنچه كه چنين
نيست. قسم اوّل مشروع، و قسم دوّم نامشروع مىباشد، و اين، موافق فتواى ماست.