نام کتاب : حكومت جهانى مهدى(عج) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 125
ثبوت مىرساند؛ زيرا:
اوّلًا، غلبه و پيروزى كه از كلمه «ظهور» استفاده
مىشود ظاهر در غلبه حسّى و عينى و خارجى است، نه غلبه ذهنى و فكرى، و لذا در
هيچيك از مواردى كه از قرآن بر شمرديم «ظهور» به معنى غلبه ذهنى نيامده بلكه اگر
به آيات گذشته بازگرديم و دقّت كنيم مىبينيم در تمام اين موارد به معنى غلبه عينى
و خارجى است.
ثانياً، ذكر كلمه «كلّه» به عنوان تأكيد روشن مىكند كه غلبه جنبه
منطقهاى و محدود ندارد بلكه شامل عموم اديان و مذاهب جهان مىشود و اين جز از
طريق فراگيرى و شمول اسلام نسبت به جهان ممكن نيست.
ثالثاً، رواياتى كه در تفسير آيه فوق به ما رسيده،
تفسير سوم را تقويت مىكند مانند روايات زير:
1- «عيّاشى» به اسناد خود از «عمران بن ميثم» از «عبايه» چنين نقل مىكند:
امير مؤمنان على عليه السلام هنگامى كه آيه «هو الّذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ...» را تلاوت فرمود از ياران خود پرسيد:
اظهر ذلك؟ (آيا اين پيروزى حاصل شده است؟)
عرض كردند: آرى!
فرمود:
كلّا؛ فو الّذى نفسى بيده حتّى لا يبقى قرية الّا و ينادى فيها بشهادة ان لا
اله الّا اللّه بكرة و عشيّاً؛
نه، سوگند به كسى كه
نام کتاب : حكومت جهانى مهدى(عج) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 125