نام کتاب : تعزير و گستره آن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 77
آشكار و وحشيانهاى است، سپس او را مجازات بدنى كرد، و حبسش نمود.»
نتيجه اين كه مجازات تعزيرى برخى از گناهان، كه حدّ شرعى ندارد، حبس و زندان
مىباشد.
ب) آلوده نمودن بدن و لباس!
در برخى روايات آلوده كردن بدن و لباس مجرم به عنوان مجازات مطرح شده است. به
دو نمونه از اين روايات توجّه كنيد:
5- حفص بن البخترى، به نقل از امام صادق عليه السّلام، مىگويد:
«اتى امير المؤمنين عليه السّلام برجل
وجد تحت فراش رجل فامر به امير المؤمنين فلوّث فى مخروّة [1]؛ مردى را كه در بستر مرد ديگرى با او خوابيده
بود، خدمت حضرت على عليه السّلام آوردند. حضرت دستور داد او را آلوده به كثافات
كنند.»
سؤال: مخروئه چيست، و چه تناسبى با جرم مذكور دارد؟
پاسخ: «مخروئه» از ريشه «خرء» به معنى مدفوع انسان است، و مقصود از آن در
اينجا مستراح و توالت مىباشد، و تناسب مجازات مذكور با جرم ارتكابى اين است كه
وقتى دو جنس مذكّر در بستر واحدى مىخوابند، قصد عمل زشت لواط را دارند، و كسى كه
آهنگ چنين گناه بزرگى را دارد بايد به مدفوع انسان آلوده گردد، تا تنفّر شديدى از
آن برايش حاصل شود، و ديگر به دنبال آن نرود!
[1]. وسائل الشيعة، جلد 18، ابواب حدّ
اللواط، باب 6، حديث 1.
نام کتاب : تعزير و گستره آن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 77