نام کتاب : تعزير و گستره آن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 64
از كبائر
محسوب شود) حاكم شرع او را به مقدار كمتر از حدود شرعى تعزير مىكند، و مقدار تعزير
بسته به نظر حاكم شرع است. ولى در مورد انسانهاى آزاد، نبايد بيش از حدود شرعيّه
انسانهاى آزاد (صد ضربه شلّاق) باشد، و در مورد بردگان بيش از چهل ضربه شلّاق، كه
حدّ شرعى آنان است، نباشد.»
از كلام اين
فقيه بزرگ، كه سخن از صد ضربه و چهل ضربه به ميان آورده، استفاده مىشود كه وى
تعزير را فقط ضرب و جلد مىداند، زيرا شماره كردن به شكل فوق، در ساير مجازاتها
معنى ندارد، البتّه ناگفته نماند كه در اواخر اين بحث از نظريّه فوق برگشته است:
«قد يستفاد التعميم مما دل على ان لكل شىء حدّا
و لمن تجاوز الحد حد، بناء على ان المراد من الحد فيه التعزير الفعلى مضافا الى
امكان استفادته ايضا من استقراء النصوص كما لا يخفى على من تدبرها
[1]؛
ممكن است
تعزير را منحصر در شلّاق ندانسته، و آن را به هر نوع مجازاتى گسترش دهيم. به دو
دليل: نخست رواياتى كه براى تجاوز از هر قانون شرعى مجازاتى را لازم مىشمرد،
البتّه بنابراين كه منظور از مجازات در روايات مذكور حدود شرعى نباشد. دوم: روايات
متعدّدى كه در مورد مصاديق مختلف تعزير وجود دارد نيز گواه اين مطلب است.»
نتيجه اين كه
در اين مسأله دو نظريّه وجود دارد: برخى تعزير را منحصر در ضرب مىدانند، و
عدّهاى آن را به هر نوع مجازاتى تفسير كرده، و ضرب را يك نوع از آن مىشمارند.