نام کتاب : تعزير و گستره آن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 128
به توضيح ندارد. ولى از آن جهت حقّ اللّه نيز محسوب مىشود كه مصداق نهى از
منكر است، و نهى از منكر حقّ اللّه محسوب مىگردد. طبق اين تفسير عفو و بخشش هم
براى صاحب حق محفوظ است، و هم حاكم شرع حق عفو دارد؛ يعنى اگر يكى از آنها عفو كند
حد ساقط مىشود، و تنها در صورت در خواست هر دو نفر، حد جارى مىگردد.
نتيجه اين كه، حاكم شرع هم در حقوق اللّه حق عفو دارد، و هم در حقوق النّاس.
البتّه بايد بين جرمهايى كه با اقرار ثابت مىشود، و آنچه با بيّنه ثابت مىگردد،
تفصيل قائل شويم. در صورت اوّل اين حق را براى حاكم شرع ثابت بدانيم، و در صورت
دوم حقّ عفو ثابت نيست.
دليل بر تفصيل بين اقرار و غير آن
در كتاب تحف العقول، تأليف حسن بن على بن شعبه [1]، از ابو الحسن سوم (امام هادى عليه السّلام).
چنين نقل شده است:
«و امّا الرّجل الّذى اعترف باللّواط
فانّه لم يقم عليه البيّنة و انّما تطوّع بالإقرار من نفسه و اذا كان للامام الّذى
منّ اللّه ان يعاقب عن اللّه كان له ان يمنّ عن اللّه ... [2]؛
و امّا مردى كه اقرار به لواط كرده، و بيّنهاى بر جرمش اقامه نشده، حاكم شرع
حقّ عفو و بخشش جرمش را دارد. زيرا حاكم شرع همان گونه كه از
[1]. ابو محمّد الحسن بن على بن
الحسين بن شعبة الحرّانى، از بزرگان علماى شيعه در قرن چهارم هجرى قمرى است. وى هم
عصر شيخ صدوق بوده، و استاد شيخ مفيد به شمار مىرود، و تاريخ دقيق تولّد و وفاتش
در دست نيست.
[2]. وسائل الشيعة، جلد 18، ابواب
مقدّمات الحدود، باب 18، حديث 4.
نام کتاب : تعزير و گستره آن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 128