نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 408
دست واجب نبود. [1] البته آنچه در بالا ذكر شد مضمون روايت مرسلهاى است كه از كيدرى نقل شده است
و صحّت سند حديث ثابت نيست، لذا در پارهاى از فروع مذكور در اين حديث، گفتگوهايى
از نظر فقهى وجود دارد.
3- ويژگيهاى خطبه شقشقيّه
در يك جمعبندى نهايى به اين جا مىرسيم كه «خطبه شقشقيّه» با محتواى خاصّ خود
در ميان «خطبههاى نهج البلاغه» كم نظير يا بىنظير است و اين نشان مىدهد كه
«على» (ع) در شرايط خاصّى آن را بيان فرموده، تا واقعيّتهاى مهم مربوط به خلافت
پيامبر اسلام (ص) به فراموشى سپرده نشود و براى ثبت در تاريخ هميشه بماند و صراحت
فوق العادهاى كه «على» (ع) در اين خطبه به خرج داده است براى همين منظور است،
زيرا نبايد واقعيّتها، فداى ملاحظات گوناگون شود و تعصّبها گرد و غبار فراموشى بر
آن بپاشد.
على (ع) در اين خطبه امور زير را روشن فرموده است:
1- شايستگى اولويّت خود را نسبت به مسأله خلافت به وضوح بيان كرده، اين همان
واقعيّتى است كه تقريبا همه محقّقان اسلامى و غير اسلامى در آن متّفقند، حتّى
«معاويه» سرسختترين دشمن «على» (ع) به افضليت او اعتراف داشت. [2]
[1] شرح نهج البلاغه ابن ميثم بحرانى،
جلد 1، صفحه 269 و مستدرك، جلد 7، صفحه 55.
[2] اين معنى، در نامه معروفى كه
«معاويه» در پاسخ به نامه «محمّد بن ابى بكر» به «مصر» فرستاد و در بسيارى از
منابع اسلامى از جمله «مروج الذّهب» آمده است، منعكس مىباشد.
او با صراحت مىگويد: «من و پدرت- يعنى ابو بكر- فضل و برترى على بن ابى طالب
را اعتراف داشتيم و حق او را بر خود لازم مىديديم ... ولى هنگامى كه پيامبر چشم
از جهان فرو بست نخستين كسانى كه با او به مخالفت پرداختند و حقّ او را گرفتند
پدرت و فاروقش (عمر) بودند. «مروج الذهب، جلد 3، صفحه 12)- يعقوبي نيز در تاريخ
خود با صراحت مىگويد: «و كان المهاجرون و الانصار لا يشكّون فى علىّ (ع)، مهاجران
و انصار كمترين شكّى در خلافت على (ع) و شايستگى او نداشتند» (تاريخ يعقوبى، جلد
2، صفحه 124).
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 408