نام کتاب : اسلام در يك نگاه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 35
1- خداشناسى
مقدّمه:
هيچ اختلافى ميان متفكّران بشر نيست كه اين جهان داراى يك علّت نخستين است كه هستى
او از خود اوست، منتها فلاسفه مادّى، علّت نخستين را «مادّه»
و فلاسفه الهى علّت را «خدا» مىدانند.
قبول علّت
نخستين (علّت ازلى) به اين دليل است كه سلسله علل و معلول جهان نمىتواند تا
بىنهايت پيش رود، بنابراين به نقطهاى خواهيم رسيد كه علّتِ اصلى است و معلولِ
چيز ديگرى نمىباشد، و به عبارت ديگر هستى او، از درون ذات اوست و طبعاً هميشه
بوده و خواهد بود. اين همان است كه در فلسفه به عنوان بطلان
«تسلسل» از آن ياد مىشود؛ يعنى محال است سلسله علل تا بىنهايت ادامه پيدا
كند. و دليل بطلان آن هم روشن است، زيرا هر معلولى سراپا نياز و احتياج است، و
بدون علّت خود «هيچ» است.
آيا اگر
بىنهايت «نياز و احتياج» را كنار هم بگذاريم، مبدّل به
نام کتاب : اسلام در يك نگاه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 35