سؤال 89-
زنى براى جلوگيرى از بچّه دار شدن از دستگاه استفاده مىكند، به همين علّت روزهاى
عادتش كم و زياد شده و موقع معيّنى ندارد، وظيفه او چيست؟ آيا عباداتى كه انجام
داده باطل است؟ توضيح اين كه: قبل از استفاده از دستگاه، ايّام عادت او هفت روز
بوده است. آيا بعد از هفت روز مىتواند غسل كند، و عباداتش را انجام دهد؟
جواب:
اگر چند مرتبه در مواقع مختلف، يا ايّام مختلف، بر خلاف عادت اوّل خون ببيند جزء
مضطربه است، و در اين حال اگر ده روز يا كمتر خون ببيند همهاش حيض است، و اگر بيش
از ده روز ببيند چنانچه نشانه حيض داشته باشد و از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر
نباشد حيض محسوب مىشود، و اگر همهاش يك جور باشد مطابق عادت خويشاوندان خود عمل
مىكند.
سؤال 90-
همانطور كه در مسأله 432 توضيح المسائل حضرتعالى آمده، خون حيض بيشتر از ده روز
نمىباشد، آيا منظور ده شبانه روز مىباشد، يا فقط روزها معيار است؟ در صورت دوم،
اگر خون تا شب يازدهم ادامه داشته باشد، چه حكمى دارد؟
جواب:
روزها معيار است و شب آخر جزء نيست، و بايد طبق احكام استحاضه رفتار كند.
سؤال 91-
برخى از خانمها براى جلوگيرى از بچّه دار شدن از دستگاههاى درون رحمى استفاده
مىكنند، اين دستگاهها در بعضى از بانوان باعث خونريزى اضافى مىگردد. اگر عادت
ماهيانه چنين خانمى بخاطر وجود دستگاه فوق در رحم، بيش از ده روز شود چه حكمى
دارد؟
جواب:
هرگاه خون مزبور بر اثر جراحتى باشد كه بخاطر آن دستگاه حاصل مىشود هيچ حكمى جز
آب كشيدن محل ندارد. و اگر عادت ماهيانه را تحريك و طولانى كند احكام عادت ماهيانه
بر آن جارى مىشود، ولى در هر حال بيش از ده روز خون حيض محسوب نمىشود. حتّى اگر
عادت او كمتر از ده روز باشد، بايد همان را عادت قرار دهد. مگر اين كه بر اثر گذشت
زمان مقدار زمان عادت او عوض شود.