جواب: تغيير جنسيّت اگر صورى باشد [1] جايز نيست، و
اگر واقعى باشد (اين امر در افراد دو جنسى واقع مىشود) به عنوان درمان و ظاهر شدن
جنسيّت واقعى جايز، و گاه واجب است.
سؤال 957- اگر زن و شوهر با هم در يك زمان تغيير جنسيّت
دهند، حكم ازدواج قبلى آنها چيست؟
جواب: اگر تغيير حقيقى باشد، زوجيّت بلافاصله فسخ
مىشود، و مىتوانند مجدّداً عقد ازدواج در شكل جديد بخوانند؛ ولى احتياط آن است
كه زمان عدّه بگذرد.
سؤال 958- اهداء و انتقال خون از غير مسلمان به مسلمان،
و از مرد به زن، و بالعكس، چه حكمى دارد
جواب: اشكالى ندارد؛ مگر اين كه بيم انتقال بيمارى
برود.
سؤال 959- بعضى از خانمهاى حامله، كه مىتوانند به وضع
طبيعى زايمان كنند، اصرار دارند كه سزارين شوند تا درد كمترى تحمّل كنند، اين كار
چه حكمى دارد؟
جواب: اگر اين كار جنبه عقلائى داشته باشد اشكالى
ندارد.
سؤال 960- شبيهسازى تحت چه شرايطى جايز مىباشد؟ توضيح
اين كه از طريق موادّى از پوست خود زن، باعث ايجاد جنينى در او مىشوند، كه اين
جنين از هر جهت شبيه به خود او مىباشد. اين كار براى اوّلين بار در انگلستان نسبت
به گوسفند انجام شده است. [2] آيا اين عمل، نسبت به انسان جايز است؟
جواب: اين عمل از نظر شرع خالى از اشكال نيست، و
مفاسد زيادى بر آن مترتّب مىشود، به همين جهت حتّى افرادى كه پايبند به شريعت و
دينى نيستند، به خاطر مفاسد
[1]. تغيير جنسيّت دو صورت دارد، گاه
صرفاً ظاهرى و صورى است؛ يعنى اثرى از آلت جنس مخالف در او نيست، فقط جرّاحى صورى
در او انجام مىگيرد و چيزى شبيه آلت جنس مخالف ظاهرى مىگردد، اين كار جايز
نمىباشد.
و گاه واقعى است؛ يعنى با جرّاحى كردن، عضو تناسلى مخالف ظاهر مىشود، اين كار
ذاتاً جايز است و محذور شرعى ندارد، مخصوصاً در مواردى كه آثار جنس مخالف در او
باشد، امّا چون اين جرّاحى نياز به نظر و لمس دارد، تنها در موارد ضرورت مجاز است.
[2]. علاقهمندان به موضوع فوق، مجلّه
وزين مكتب اسلام، شماره 50، سال 37، مردادماه 1376، را مطالعه فرمايند.