responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 186

عادلانه‌اى است، و ما دوران قبل از انقلاب را فراموش نكرده‌ايم كه وقتى اختيار و آزادى داده شد چه زنانى با چه وضعى بيرون آمدند، و اكثر جوانان را به فساد كشيدند؛ و نوشته‌ايد كه اگر ما به كشورهاى آنها برويم و ما را اجبار به بى‌حجابى كنند، چه مى‌شود؟ فراموش نكنيد كه آنها بى‌حجابى را واجب نمى‌دانند، در حالى كه ما حجاب را واجب مى‌دانيم.

سؤال 679- آيا حكومت مى‌تواند، يا بر او لازم است، از بدحجابى يا بى‌حجابى بعضى از خانم‌هايى كه در اين امر مهم كوتاهى مى‌كنند، جلوگيرى نمايد؟ توضيح اين كه: بنده دانشجو هستم. چندى قبل استاد در كلاس اين شُبهه را مطرح كرد، و مدّعى شد كه هيچ دليل فقهى وجود ندارد كه حكومت را ملزم كند تا مواظب حجاب خانم‌ها باشد، همان طور كه وظيفه ندارد مواظب نماز صبح افراد باشد. علاوه بر اين گفتند: حضرت امير (عليه السلام) دستور داد كه حجاب را از سر كنيزانى كه خود را شبيه زنان آزاد كرده بودند، بردارند. نظر شما چيست؟

جواب: حكومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظيفه‌اى ندارند، ولى بدون شك نسبت به گناهانى كه به طور علنى و آشكار، در سطح جامعه انجام مى‌شود وظيفه نهى از منكر دارند، و الّا جايى براى انجام اين وظيفه مهم باقى نمى‌ماند. البتّه با اين تفاوت كه مردم بايد به نهى از منكر زبانى اكتفا كنند. و ازهر گونه برخورد فيزيكى اجتناب ورزند، ولى حكومت مى‌تواند وارد اين مرحله نيز شود؛ و در مورد كنيزها اساساً ميزان پوشش آنها نسبت به زنان آزاد از نظر اسلام متفاوت بوده است.

سؤال 680- وظيفه خواهران مسلمان دانشجوى تركيه را نسبت به «رعايت حجاب» در فرض‌هاى ذيل بيان فرماييد:

1- شرط طىّ كردن تمام ترم‌هاى دانشجويى در دانشگاه‌هاى تحت مديريّت لاييك‌ها، رعايت نكردن حجاب شرعى است.

2- شرط اتمام چند ترم باقى مانده از رشته خاصّى در دانشگاه رعايت نكردن حجاب است.

جواب: با توجّه به اين كه اگر دختران مسلمان و متديّن دروس عالى را نخوانند تنها افراد بى‌بندوبار و لامذهب پست‌هاى مهم را اشغال مى‌كنند، به افراد متديّن اجازه داده مى‌شود كه مسأله حجاب را در خصوص مواردى كه ضرورت دارد رعايت نكنند، ولى در غير آن موارد حتماً رعايت نمايند.

نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 186
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست