responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 173

جواب: لازم نيست؛ ولى انجام در خواستهاى معقولِ همسر براى طرفين خوب است.

سؤال 623- آيا وظيفه زن مسلمان صرفاً تمكين است؟ اگر چنين است، نگهدارى از فرزندان، نظافت منزل، شستشوى ظروف و البسه، پخت‌وپز، وظيفه كيست؟ تقسيم كارى كه رسول الله (صلى الله عليه و آله) بين دختر گرامى و داماد عزيزش انجام داد، كه كار بيرون منزل را به على (عليه السلام)، و كار درون منزل را به زهرا (عليها السلام) واگذار كرد [1]، به چه معنايى است؟ اگر فلسفه ازدواج فقط رفع شهوت است، آيا بهتر نيست مرد با هزينه‌اى كمتر از آوردن زن به خانه به عنوان موجودى پرخرج، شهوتش را بيرون خانه به طريق شرعى (صيغه) رفع كند؟ اگر وظيفه زن صرفاً تمكين است، چرا مرد مخارج عروسى، خورد و خوراك، لباس، وسائل رفاهى، پزشكى، درمانى، مهريّه، شيربها و مانند آن را بر گردن مى‌گيرد؟ بهتر نيست مجرّد و بى‌مسئوليت به كار و عبادت و زندگى خود بپردازد، نه دغدغه خاطرى، نه دل‌بستگى، نه ترس از دست دادنى، نه جنگ اعصابى، و نه نگرانى‌هاى ديگر. لطفاً نظرتان را به طور صريح در اين زمينه بيان فرماييد:

جواب: هدف از ازدواج، همان گونه كه قرآن مى‌گويد، آن است كه زن و مرد در كنار يكديگر زندگى آرامى داشته باشند (لِتَسْكُنُوا إِلَيْها) و اين هدف بدون زندگى مشترك حاصل نمى‌شود. و زندگى توأم با تجرّد موجب بدبختى و انواع مشكلات و بيمارى‌هاست، ولى زن نبايد به صورت برده مرد درآيد، و اگر كارهاى خانه را انجام مى‌دهد، بايد با ميل و رضايتش باشد. البتّه تقسيم كار بر اساس رضايت طرفين كار بسيار خوبى است.

سؤال 624- عدم تمكين زن، در صورت امتناع مرد از پرداخت نفقه، چه حكمى دارد؟

جواب: احتياط واجب آن است كه زن از تمكين خوددارى نكند؛ ولى مى‌تواند با اجازه حاكم شرع از اموال او به مقدار نفقه خود بردارد.


[1]. وسائل الشيعة، جلد 14، ابواب مقدّمات النكاح، باب 89، حديث اوّل.

نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 173
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست