جواب: آموزش قرآن مىتواند مهريّه بوده باشد و مرد
بايد وظيفه خود را انجام دهد، اگر زوجه استعداد نداشت و مرد كوشش لازم را كرد،
دَين خود را ادا كرده است.
سؤال 578- مرسوم است كه عقد را به انضمام يك جلد كلام
اللّه مجيد جارى مىكنند، آيا اين كار به معنى تعليم قرآن به زوجه است، تا بر مرد
واجب باشد قرآن را به همسرش تعليم بدهد، يا معناى ديگرى دارد؟
جواب: قرار دادن قرآن جزء مهريّه كار خوبى است، و
مفهومش تهيّه يك جلد كلام اللّه مجيد براى زوجه است، نه آموزش قرآن؛ ولى لازم است
قيمت آن در موقع عقد تعيين شود، تا مبهم نباشد.
سؤال 579- حدّ و ميزان مهريّه چقدر است؟ حدّ اقلّ و حدّ
اكثر آن را بيان كنيد.
جواب: مهر حدّ ثابتى ندارد، ولى شايسته است از مهريّههاى
سنگين پرهيز شود، طبق برخى از روايات زنانى كه مهريّه سنگين دارند شوم هستند. [1]
جواب: منظور از «مهر المسمّى» همان مهرى است كه در
عقد نامبرده مىشود. و مراد از «مهر المثل» آن است كه مثلا به هنگام عقد نامى از
مهر نبردهاند، در اين صورت بايد ديد مهر امثال آن زن در عرف و عادت چقدر است و به
او بپردازند. و منظور از «مهر السنّة» مهر حضرت فاطمه زهراء (عليها السلام) است،
كه معروف است پانصد درهم (دويست مثقال نقره مسكوك) بوده است.
سؤال 581- اگر مردى مهريّه همسرش را به قدرى سنگين كرده
باشد كه معادل حقوق ماهيانه تمام عمرش هم كفاف آن را نكند، چنين مهريّه و عقدى چه
حكمى دارد؟
جواب: كار خوبى نكرده، ولى عقد و مهر باطل نيست؛ مگر
اين كه در حدّى باشد كه آن مهريّه را سفيهانه بدانند.
سؤال 582- با توجّه به اين كه مورّخين مهريّه بزرگ بانوى
اسلام، حضرت فاطمه
[1]. روايات متعدّدى به اين مضمون در
كتاب شريف وسائل الشيعة، جلد 15، ابواب المهور، باب 5، آمده است.