responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح دعاي «يا من تُحَلُّ» نویسنده : ناشناخته    جلد : 1  صفحه : 429

مستحبات و اتيان به سنن و آداب. شيخ شهيد ـ عليه الرحمه ـ در كتاب ذكرى ، ذكر كرده كه «قد تترك النافله لعذر ومنه الهم و الغم». [1] و از حضرت امام موسى كاظم عليه السلام روايت مى نمايد كه آن حضرت ، ترك نافله مى فرمود، هرگاه مهموم مى بود [2] و از حضرت امام رضا عليه السلام روايت نمايد كه ترك نافله مى نمود ، هر گاه مغموم مى بود. [3] و كلام حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام كه مى فرمايد : «إن للقلوب إقبالا و إدباراً فاذا اقبلت ، فاحملوها على النوافل و اذا ادبرت فاقتصروا على الفرائض» نيز ناطق است به آن چه در ذكرى ذكر نموده و فرق ميان «هم» و «غم» بر اين وجه كرده كه «هم» آن است كه به جهت بيم و خوف ، از امر ناملايم آينده روى دهد ، و غم آن است كه به جهت امور ناخوش گذشته ، عارض شود و بعضى بدين منوال كرده اند كه «هم» ، آن است كه در ازاله آن ، آدمى را قدرتى باشد ، مثل : افلاس و غير آن ، و «غم» آن است كه در ازاله آن ، قدرتى نداشته باشد ، مثل موت دوستان و فرزندان ؛ و جماعتى گويند كه «هم» آن است كه سبب عروض آن معلوم نباشد و «غم» آن است كه سببش معلوم و ظاهر باشد [ و از بعضى ظاهر مى شود كه رديف هم و به يك معنى باشند ]. فَقَدْ ضِقْتُ لِما نَزَلَ بي يارَبِّ ذَرْعاً. «فاء» از براى تعليل است به معنى «لام» و كلام در «قوة فإنّى قد ضقت» و«فاء» تعليل فائى را گويند كه مابعدش سبب ماقبل باشد ، به عكس «تفريع» ، مثل «اخرج فانك رجيم» [4] «و أكرم زيداً فانّه فاضل» و اين ، قسمى


[1] الذكرى ، ص 116 (الباب الثامن عشر).

[2] علىّ بن أسباط أنّ : الكاظم عليه السلام كان إذا اهْتمَّ تَرَك النافلة» (ذكرى ، باب صلاة نوافل).

[3] و عن معمر بن خلاّد عن الرضا عليه السلام مثله الاّ اِنه قال : اذا اعتم و الفرق بينهما ان الغم لما مضى و الهمّ لما يأتى.

[4] سوره حجر ، آيه 34 : «فاخرج منها فإنّك رجيم» .

نام کتاب : شرح دعاي «يا من تُحَلُّ» نویسنده : ناشناخته    جلد : 1  صفحه : 429
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست