نام کتاب : جوان، هيجان و خويشتندارى نویسنده : گروهى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 64
تأثيرپذيرى سالهاى نخست زندگى را مورد تأكيد قرار مىدهند؛ امّا تحقيقات ديگرى نشان مىدهند كه شكلدهى و تأثير سالهاى اوّليه زندگى، قطعى نيست؛ بلكه با يك دوره «سوادآموزى هيجانى» مىتوان بسيارى از خُلق و خوهاى هيجانى را عوض كرد. البته اين دورهها چند واحد درسى نيست كه با گذراندن آن، به طور معجزهآسايى، خلق و خوى شخص عوض گردد؛ بلكه دورههاى هوش هيجانى و سوادآموزى هيجانى، بايد در كنار فعاليتهاى درسى و متناسب با دورههاى تحوّل و رشد هر شخص، طرّاحى و اجرا شوند. براى آشنايى بيشتر، يكى از اين برنامهها را در زير مىآوريم.
برنامه «گرانْت»
گرانْت (,(W .T .Grant براى پديد آوردن «هوش هيجانى» در فرد، برنامه آموزشى چند مرحلهاى زير را پيشنهاد كرد كه با موفّقيت خوبى همراه بود:
الف. آموزش مهارتهاى هيجانى:
شناسايى و نامگذارى احساسات، ابراز احساسات، مديريت احساسات، به تعويق انداختن كاميابى، كنترل هيجانها، آگاهى يافتن از تفاوتهاى موجود ميان احساسات و عمل.
ب. آموزش مهارتهاى شناختى (فكرى):
صحبت با خود (اجراى گفتگوى درونى)، دريافتن و تفسير نشانههاى اجتماعى، استفاده از گامهاى مشخص براى حلّ مسائل و تصميمگيرىها (به عنوان مثال، در: كنترل هيجان، تعيين اهداف، و ...)، درك نظرگاه ديگران، درك هنجارهاى رفتارى، داشتن ديدگاهى مثبت به زندگى، خودآگاهى.
ج. آموزش مهارتهاى رفتارى:
مهارتهاى غير كلامى، مهارتهاى كلامى.
نام کتاب : جوان، هيجان و خويشتندارى نویسنده : گروهى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 64