نام کتاب : تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 22
فرزند براى [رويارويى با] سختىهاى روزگار و پيشامدهاى زمانه [كه خداوند در ازدواج قرار داده است، خود]، كافى بود كه خردمند دانا، به اين كار، رغبت نمايد و انسانِ رهيافته درستانديش، به سوى آن بشتابد.
4. گسترش آرمان توحيد
حكمتِ غايى تشكيل خانواده و هدف نهايى اسلام از اين همه تأكيد بر تشكيل و تحكيم و تداوم آن، گسترش ارزشهاى انسانى، انتشار آرمانهاى توحيدى و سرانجام، جهانى شدن اسلام است، و بقاى نسل انسان، در واقع، مقدمه براى رسيدن به اين هدف بزرگ است، و حديث نبوى زير، اشاره به اين حكمت دارد:
ما يَمنَعُ المُؤمِنَ أن يَتَّخِذَ أهلًا؟! لَعَلَّ اللّهَ أن يَرزُقَهُ نَسَمَةً تُثقِلُ الأَرضَ بِلا إلهَ إلّا اللّهُ.[1]
چه چيزى مانع مىشود كه انسان مؤمن، زن بگيرد؟! شايد خداوند، به او فرزندانى روزى كند كه زمين را از «لا إله إلّا اللّه»، سنگين كنند.
اساسىترين هدف در تشكيل خانواده
مهمترين نكته قرآنى در تبيين حكمت ازدواج در قرآن، اين است كه خداوند، وقتى مىخواهد حكمت ازدواج و تشكيل خانواده را بيان كند، نمىگويد: حكمت خلقت همسر و تشكيل خانواده، بقاى نسل يا فرزند صالح يا پيشگيرى از فساد يا سازندگى اخلاقى و اجتماعى و يا توسعه ارزشهاى اسلامى است؛ بلكه به حكمتى اشاره مىفرمايد كه بدون آن، هيچ يك از اهداف خلقت انسان، قابل تحقّق نيست و آن، عبارت است از آرامش روانى.
بدون آرامش روانى، نمىتوان از جوان، انتظار تقوا داشت. بدون آرامش