responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان شناسى از منظر قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 61

بهشت، تنها بود . خداوند ، خوابى را بر او چيره كرد و حوّا را از پهلوى چپش آفريد؛ [1] اما مفسّران ژرفكاو، بر اين باورند كه مقصود در اين آيات ، اين است كه حوّا از جنس آدم و از همان آب و گل، آفريده شده تا با او انس گيرد چنان كه قرآن تصريح مى فرمايد : «وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا ؛ همسرش را از [جنس] او قرار داد تا بدو آرام گيرد» و مى فرمايد : «خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَ جًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا ؛ [2] آفريد براى شما از [جنس] خودتان همسرانى تا بدانها آرام گيريد» . احاديث روايات اهل بيت عليهم السلام نيز ـ همان طور كه ملاحظه شد ـ اين نظر را تأييد مى كنند و رواياتى را كه دلالت بر نظر اول دارند، به شدّت رد مى نمايند . علامه مجلسى رحمه الله گزارش هايى را كه بيانگر خلقت حوّا از بدن آدم است ، حمل بر تقيه نموده [3] و مَراغى ، اين گزارش ها را از اسرائيليات برشمرده است . [4] گفتنى است كه تورات ، آفرينش حوّا را از دنده آدم عليه السلام دانسته است . [5]


[1] التفسير الكبير (تفسير الفخر الرازى) : ذيل آيه يكم ، از سوره نساء .

[2] روم : آيه 21 .

[3] بحارالأنوار : ج 11 ص 116 .

[4] تفسير المراغى : ج 4 ص 174 .

[5] عهد عتيق مقدس ، سِفْر پيدايش : كتاب 2 فقره 21 .

نام کتاب : انسان شناسى از منظر قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست