responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان شناسى از منظر قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 14

است . [1] چنانچه واژه انسان را مشتق از «اُنس» بدانيم ، وجه تسميه اش آن است كه رونق ، زيبايى و الفت در زمين ، تنها با وجود او حاصل مى شود ، [2] يا آن كه حيات انسان ، بدون اُنس با ديگران ، تأمين نمى گردد . از اين رو ، گفته مى شود : انسان «مدنى بالطبع» است ، [3] يا بدان جهت او را انسان خوانده اند كه با هر چه مرتبط باشد ، اُنس و اُلفت مى گيرد ، [4] يا اين كه همواره با دو اُنس ، همراه است : اُنس روحانى با حق ، و اُنس جسمانى با خلق ، [5] يا بدان سبب كه دو پيوند در او نهادينه شده است : يكى با دنيا و ديگرى با آخرت . [6] امّا اگر انسان را مشتق از «نسيان» بدانيم ، وجه تسميه اش فراموشكارى انسان است و چنان كه اشاره شد ، اين معنا به آدم ابو البشر ، مرتبط شده كه پيمان خداى متعال را در مورد نزديك نشدن به شجره ممنوعه فراموش كرد . برخى گفته اند در صورتى كه انسان از واژه «ايناس» مشتق شده باشد ، وجه تسميه اش عبارت است از دسترس داشتن او به اشياى گوناگون از طريق علم و احساس و اِبصار ، [7] و اگر از كلمه «نَوس» اشتقاق يافته باشد ، وجه


[1] دائرة المعارف قرآن كريم : ج 4 ص 481 (به نقل از بصائر ذوى التمييز : ج 2 ص 32 و تفسير سورة والعصر : ج 2 ص 10) . گفتنى است كه هيچ يك از منابع معتبر لغت ، اين نظريه را تأييد نكرده اند .

[2] همان جا (به نقل از المخصّص : ص 16) .

[3] همان ، به نقل از مفردات ألفاظ القرآن : ص 94 .

[4] همان ، به نقل از مفردات ألفاظ القرآن : ص 94 .

[5] همان ، به نقل از بصائر ذوى التميز : ج 2 ص 31 .

[6] همان ، ص 31 .

[7] همان ، به نقل از بصائر ذوى التمييز : ج 2 ص 32 .

نام کتاب : انسان شناسى از منظر قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست