احاديث فراواني در منفور بودن طلاق داريم و طلاق گرچه حلال است؛ اما جز در موارد خاصّي مانند ناسازگاري و درگيري و کشمکش ميان دو همسر، مبغوض خداوند است. روايات بسياري بر اين مطلب دلالت دارند [2] و در سيره امامان نيز نميتوان نشانهاي از زيادهروي در طلاق يافت. با اين حال، گزارشهايي در دست است که امام حسن عليه السلام را «مِطلاق» معرّفي ميکند. اين روايات، عدد اين طلاقها را با تفاوت فاحشي گزارش کردهاند و از اين نظر مضطرب هستند. برخي از آنها اعدادي باورنکردني مانند پنجاه طلاق را نقل کردهاند؛ اما بدتر از آن، سخني است که به امام علي عليه السلام نسبت دادهاند که به دليل مطلاق بودن فرزندش، مردم را از تزويج دخترانشان به وي، باز داشته است. اين گزارشها چنان شگفتانگيزند که حتي برخي از محدّثان با گرايش اخباريگري نيز ـ مانند شيخ يوسف بحراني ـ آنها را نپذيرفته و سخن راندن