حيات ابن شرفيّه تا سال 599 ق، قطعى است. همچنين مىدانيم كه وى در واسط سكونت داشته و شغل ورّاقى داشته است. كتاب او، عيون الحكم و المواعظ، به چاپ رسيده است.[1]
شَعيرى و كتاب «جامع الأخبار»
از آثار ديگر حديثى قرن هفتم كه درباره مؤلّف آن، اطلاع چندانى در دست نيست، كتاب جامع الأخبار يا معارج اليقين فى اصول الدين محمّد بن محمّد شعيرى سبزوارى است. روايات موجود در اين كتاب، اغلب مرسلاند.
برخى نكات آمده در متن اين كتاب، شايد بتواند در شناخت مؤلّف آن مفيد باشد، از جمله نقل از كتاب روضة الواعظين محمّد بن فتّال (م 508 ق)، كتاب المناقب اخطب خوارزم (م 568 ق) كه از تأليف كتاب خود در سال 544 فراغت يافته، و نقل از تفسير مجمع البيان طبرسى كه در سال 536 ق، آن را به اتمام رسانده است. همچنين كتاب مشكاة الأنوار على طبرسى، نوه فضل بن حسن طبرسى، يكى از منابع مهم وى بوده است.
مؤلّف، تأليف اين كتاب را در ششم صفر سال 679 ق، به پايان رسانده و در آغاز كتاب اشاره كرده كه از جوانى به فكر تأليف كتابى مشتمل بر احاديث زهد و موعظه و ديگر روايات روايتشده از اهل بيت بوده است. متن اين كتاب را آقاى علاء آل جعفر (قم، 1414 ق) تحقيق كرده است.
كتاب الأمالى شيخ صدوق، از منابع مهم اين كتاب بوده است.[2] شعيرى در يك جا طريق و سند روايت كتاب الأمالى صدوق را ذكر كرده است.[3] كتاب در 141 باب تنظيم
[1]. متأسّفانه مصحّح كتاب، مقدّمه ابن شرفيّه را كه در آن وى به منابع خود اشاره داشته، حذف كرده است. درباره ابن شرفيّه، همچنين ر. ك:« ابن شرفيّه و كتاب عيون الحكم و المواعظ»، حسن انصارى قمى، كتاب ماه دين، ش 11، 1379 ش/ 1421 ق، ص 12- 15؛« معرّفى و نقد عيون الحكم و المواعظ»، محمّد كاظم محمودى، علوم حديث، ش 13، ص 170- 180.