responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه احاديث پزشكى نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 535

908. الكافى‌ به نقل از ابن سنان: به امام صادق عليه السلام گفتم: درباره بلند كردن موها چه مى‌فرمايى؟

فرمود: «ياران محمّد صلى الله عليه و آله، موهاى خود را مى‌زدند»؛ يعنى كوتاه مى‌كردند.

909. امام كاظم عليه السلام: موى سر، چون بلند شود، بينايى ضعيف مى‌گردد و نور ديده از ميان مى‌رود؛ امّا كوتاه كردن موها، ديده را روشن مى‌سازد و نور آن را افزون مى‌كند.

10/ 4 تراشيدن موها

910. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: زن و مرد! موهاى روى شكم را بتراشيد.[1]

911. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: موهاى پسِ گردن را بتراشيد.

912. الكافى‌ به نقل از اسحاق بن عمّار، از امام صادق عليه السلام: به امام صادق عليه السلام گفتم: فدايت شوم! گاه موهاى پشت گردنم زياد مى‌شود و به سختى مرا اندوهگين مى‌كند. مرا فرمود: «اى اسحاق! آيا نمى‌دانى كه تراشيدن [موهاى‌] پشت گردن، اندوه را از ميان مى‌برد؟».

913. امام صادق عليه السلام‌ در تفسير آيه‌ «وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ»[2]: آن‌گاه كه خداوند او را به رؤياى ذبح نياى عرب، اسماعيل، آزمود و وى اين آزمون را به درستى پشت سر نهاد و تسليم فرمان خدا شد و آهنگ انجام دادن خواسته او كرد، و چون خداوند به پاداش صدق و راستى و عمل او برايش چنين مقرّر

ساخت كه «من تو را براى مردم، امام قرار مى‌دهم» آيين حنيفى را كه همان پاكى و طهارت است، بر او فرو فرستاد. اين طهارت، ده چيز است: پنج مورد از آن در سر، و پنج مورد ديگر در تن. امّا آن پنج مورد كه در سر است، عبارت‌اند از: گرفتن سبيل، واگذاردن ريش، كوتاه كردن موها، مسواك زدن، و خلال كردن. آن پنج مورد كه در تن است نيز عبارت‌اند از: تراشيدن موهاى بدن، ختنه كردن، كوتاه كردن ناخن‌ها، غسل جنابت، و طهارت گرفتن با آب. اين، همان آيين حنيفِ پاكى است كه ابراهيم آورد و نه نسخ شده است و نه تا روز قيامت، نسخ خواهد شد. اين معناى كلام خداوند است كه فرمود: «از آيين حنيف ابراهيم، پيروى كن».


[1] در الكافى و تهذيب الأحكام، روايت از امام صادق عليه السلام نقل شده و چنين آمده است:« پيامبر خدا، به تراشيدن موى شكم، فرمان داده».

[2] آن گاه كه خداوند، ابراهيم را به كلمه‌هايى آزمود.

نام کتاب : دانشنامه احاديث پزشكى نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 535
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست