نام کتاب : دانشنامه احاديث پزشكى نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 130
2. كيفر
در نظام حكيمانه هستى مشاهده مىكنيم كه بيمارى براى كسانى كه زمينه تربيتى را در نفس و روان خويش تباه نساختهاند چنان كه توضيح داده شد به كنار زدن پردههاى غفلت و آگاهى افزونتر و سازندگى مىانجامد؛ امّا براى كسانى كه بدان پايه از آلودگى روحى دچار شدهاند كه جانشان اصلاح و تربيت را بر نمىتابد، همين بيمارى، نوعى كيفر الهى به شمار مىرود، چنان كه امام صادق عليه السلام، در حديثى كه گذشت، از آن با عنوان «بيمارى كيفر» ياد كرد.
امام رضا عليه السلام نيز درباره نقش بيمارى براى آنان كه استعداد بهرهگيرى مثبت از آن را دارند و آنان كه چنين قابليتى را دارا نيستند، فرموده است:
بيمارى براى مؤمن، تطهير و رحمت، و براى كافر، عذاب و لعنت است.[1]
3. عامل مرگ
گاه در بيمارى، نه حكمتى تربيتى نهفته است، و نه فلسفهاى كيفرى، بلكه مرگ را در پى مىآورد. امّا در نظام آفرينش، مرگ هم بدون حكمت نيست؛ چه، همه بايد بميرند: