نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 434
آيه طلاق
آيه طلاق
(آيه 229 بقره، در باره بعضى احکام طلاق)
به آيه 229 سوره بقره آيه طلاق
مىگويند:((الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ
بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا
آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلاَّ أَن يَخَافَا أَلاَّ يُقِيمَا حُدُودَ اللّهِ فَإِنْ
خِفْتُمْ أَلاَّ يُقِيمَا حُدُودَ اللّهِ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ
بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَئِكَ
هُمُ الظَّالِمُونَ) ؛ )طلاق [رجعى] دو بار است پس از آن يا [بايد زن را] بخوبى
نگاه داشتن يا بشايستگى آزاد كردن و براى شما روا نيست كه از آنچه به آنان دادهايد
چيزى بازستانيد مگر آنكه [طرفين] در به پا داشتن حدود خدا بيمناك باشند پس اگر بيم
داريد كه آن دو حدود خدا را برپاى نمىدارند در آنچه كه [زن براى آزاد كردن خود] فديه
دهد گناهى بر ايشان نيست اين ستحدود احكام الهى پس از آن تجاوز مكنيد و كسانى كه از
حدود احكام الهى تجاوز كنند آنان همان ستمكارانند.
آيات فراوانى درباره طلاق در قرآن هست
و حتى يک سوره نيز به طلاق ناميده شده است. با وجود اين، برخى تنها آيه
229 سوره بقره را آيه طلاق دانستهاند.
برخى از تازهمسلمانها، به پيروى از
قانون جاهليت از قانون اسلامى عده و رجوع (در آيه 228 سوره
بقره) سوءاستفاده مىکردند و براى آن که همسر خود را در ناراحتى و سختى قرار دهند،
پىدرپى او را طلاق ميدادند و پيش از تمام شدن عده رجوع مىکردند.
اين آيه از آن عمل ناجوانمردانه جلوگيرى
کرده، مىگويد: تا دو مرتبه طلاق و رجوع صحيح است؛ اما اگر براى بار سوم طلاق انجام
گيرد، ديگر حقى براى رجوع نيست.
نيز ر.ک: آيه عده طلاق.
[1]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد2;صفحه
117
[2]منصور ، عبدالحميد يوسف;نيل الخيرات فى
القراءات العشرة;جلد2;صفحه 244
[3]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل
اكبر;جلد2;صفحه 345
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 434