نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 2357
رسم الخط جديد
رسم معاصر
(رسم الخط جديد)
(شيوه نگارش
قرآن در دوران معاصر)
شيوه رسمالخط
معاصر قرآن کريم متأثر از دو بينش مختلف درباره رسمالخط عثمانى است:
1. کسانى که
به تقدس و توقيفى بودن رسم الخط عثمانى معتقدند و در رسم قرآن از آن با ويژگىهاى خاص
خود پيروى مىکنند، که از نمونههاى آن نگارش قرآن کريم به خط نويسنده معاصر، عثمان
طه است.
2. گروهى ديگر
از دانشمندان و محققان معتقدند خط صرفاً ابزارى براى نگارش است و هيچ خطى قداست و امتياز
خاصى در کتابت قرآن ندارد؛ لذا کاربرد هر رسمالخطى که به ثبت و قرائت صحيح نص قرآن
بيانجامد صحيح و جايز است.
به عقيده اين
گروه هرگونه اصلاح و تغيير رسمالخط و حتى استفاده از ديگر رسمالخطها ممکن است.
درباره شيوه
علامتگذارى در رسمالخط معاصر نيز دو گرايش اصلى وجود دارد:
1. گرايشى که
بيشتر به بلاد شرقى اسلام (مشارقه) منسوب است. براى نمونه تام و کامل مىتوان از مصحف
مکتوب به خط ابنبواب در سال 391 ق نام برد. شاخص اصلى اين شيوه، استفاده از نشانههايى
است که خليل بن احمد فراهيدى آن را وضع کرد.
2. گرايشى که
به مغرب اسلامى (مغاربه) منسوب است و از مهمترين ويژگىهاى آن اصرار در بهکارگيرى
همان علائم قديم پيش از دوره خليل بن احمد است.
امروزه نيز علىرغم
تأثير صنعت چاپ در يکپارچه و يکسان سازى شيوه نگارش، جلوههاى اين دو گرايش در مصاحفِ
چاپ شده ديده مىشود.
[1]ابن خلدون ،
عبد الرحمان بن محمد ، 732-808ق.;مقدمه ابن خلدون;صفحه 419
[2]زركشي ، محمد
بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 376
[3]سيوطي ، عبد
الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 278
[4]كردي ، محمد
طاهر ، 1321-1400ق.;تاريخ القرآن وغرائب رسمه وحكمه;صفحه (131-133)
[5]راميار ، محمود
، 1301 - 1363;تاريخ قرآن;صفحه 524
[6]صالح ، صبحي
، 1926 -;مباحث فى علوم القرآن;صفحه (275-280)
[7]معرفت ، محمد
هادي ، 1309 -1385.;التمهيد فى علوم القرآن;صفحه 355
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 2357