نام کتاب : نظام اخلاقى اسلام نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 179
در پشت بام اتاق ما قرار دارند، تمام قافله شتران را يك جا و همه را در حال حركت خواهند ديد.
وضع بشر نسبت به گذشته و آينده، وضع همان كسى است كه از روزنه كوچكى به قافله شتران مى نگرد، ولى وضع خدايى كه وجود او پيراسته از ماده و مكان است و هيچ نوع محدوديتى از نظر زمان و مكان ندارد،جود او در همه جا هست و به همه اشيا ناظر است، به سان فردى است كه در بالاى اتاق قرار گرفته و همه جهان پرتكاپوى هستى را يك جا مشاهده مى كند.
بنابراين، نامحدود بودن وجود او و اين كه در همه جا حاضر و در همه زمان ها حضور دارد و وجود او پيراسته از مكان و زمان است و هيچ نقطه اى و زمانى از وجود او خالى نيست، خود گواهِ علم وسيع او بر تمام هستى و همه رويدادهاى گذشته و حال و آينده است.
احاطه علمى خدا از نظر تورات
قرآن احاطه علمى خدا را چنان كه ديديد، توصيف مى كند، ولى براى مقايسه، بد نيست نظرى به تورات كنونى بيفكنيم و ببينيم كه اين كتاب چگونه خدا را معرفى مى نمايد; تورات مى گويد:
«...وقتى آدم و حوا از ميوه آن درخت خوردند، ديدگان آنها باز گردد و ديدند كه هر دو برهنه اند; فوراً براى خود، لنگى درست كردند; خدا آدم و حوا را در حالى كه در بهشت راه مى رفتند، ديد; آدم و حوا فوراً پنهان شدند; خدا آدم را صدا زد: كجايى؟ آدم پاسخ داد: من صداى تو را شنيدم، فوراً پنهان شدم; زيرا عريان و برهنه ام، خدا گفت: كى تو را آگاه ساخت كه برهنه هستى؟ مگر از ميوه آن درخت خورده اى، وقتى خدا آگاه شد كه آدم از ميوه درخت معرفت خورده است، با خود گفت: او اكنون مانند ما شده و به خوب و بد آشنا گرديده است; ممكن است
نام کتاب : نظام اخلاقى اسلام نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 179