responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قرآن و اسرا آفرينش(تفسير سوره رعد) نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 45

نكات پنج گانه

1. (تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ وَالَّذِى أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ).

«اين است آيه هاى كتاب[1]، و همه آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل


[1] منظور از «كتاب» در اين آيه، قرآن است و «الف و لام» اشاره به معهود بودن آن است; يعنى اين آيات، كتاب معهود است كه در انجيل و تورات به نزول آن نويد داده شده است و يا آيات آن، كتابى است كه پيامبر اسلام مدعى نزول آن مى باشد و روى همين دو جهت، لفظ «كتاب»، به صورت معرفة«الكتاب» آورده شده است و مفاد آيه اين است: آن چه در اين سوره بيان شده از آيات آن كتاب با عظمت است. سپس براى اين كه درباره آيه هاى سوره هاى ديگر، تصور ديگرى نشود، با جمله (والَّذِى أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ) هر نوع احتمال تبعيض در عظمت را نفى نموده و همگى را حق و ثابت خوانده است.

گواه بر اين كه منظور از كتاب، قرآن است، همان آيات مشابهى است كه همه مفسران آن را بر قرآن تطبيق نموده اند; مانند آيه هاى:

(الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ) ـ يونس (10) آيه 1.

(الر تِلْكَ آياتُ الكِتَابِ المُبين) ـ يوسف(12) آيه1.

(طسم تِلْكَ آياتُ الكِتَابِ الْمُبين) ـ قصص (28) آيه 1ـ2.

و در برخى از تفاسير مانند (الميزان، ج11، ص 314) نظر داده اند كه ممكن است مقصود از «الكتاب» كتاب آفرينش و نسخه هستى باشد، به گواه اين كه در آيه دوم، از اسرار و رموز هستى بحث شده و منظور از جمله (وَالَّذى أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الحَقُّ)همان كتاب تشريعى است و قرآن; و اين نظر در الميزان تا حدى ستوده شده است.

نام کتاب : قرآن و اسرا آفرينش(تفسير سوره رعد) نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست