نام کتاب : قرآن و اسرا آفرينش(تفسير سوره رعد) نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 26
در اين نسبت راستگو هستيد برخيزيد و به كمك يكديگر بشتابيد و نظير آن را بياوريد.[1]
پيشواى هشتم(عليه السلام) در حديثى كه در مورد قرآن، نه حروف مقطعه سخن مى گويد جمله اى دارد كه تا حدّى مؤيد اين است; آن جا كه مى فرمايد:
خداوند بزرگ قرآن را با حروفى نازل كرد كه تمام عرب با آن سخن مى گفته، سپس فرمود: هرگاه انس وجن دور هم گرد آيند و نظير اين قرآن را بياورند نخواهند توانست هر چند يكديگر را پشتيبانى نمايند.[2]
مؤيد اين نظر اين است كه در سوره هاى بيست ونه گانه كه با اين حروف آغاز شده اند جز در سوره هاى مريم، عنكبوت، روم و قلم در همگى، پس از ذكر اين حروف سخن از قرآن و كتاب به ميان آمده است; مثلاً مى فرمايد:
«خداوندى كه جز او خدايى نيست. اوست زنده و بى نياز، كتاب را بر تو نازل كرده است».
هم چنين بسيارى از سوره هاى ديگر كه اين حروف در آغاز آنها وارد شده
[1] تفسير برهان، ج1، ص 34. [2] «إِنَّ اللّهَ تبارك وتعالى أنزل هذا القرآن بهذه الحروف التى يتداولها جميع العرب ثمّ قال: (لَئِنِ اجْتَمَعتِ الإِنْسُ وَالجِنُّ عَلى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذا القُرآن لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْض ظَهيراً) ـ توحيد صدوق، ص 162. [3] بقره(2) آيه 1و2. [4] آل عمران(3) آيات 1ـ3.
نام کتاب : قرآن و اسرا آفرينش(تفسير سوره رعد) نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 26