امير مؤمنان در نكوهش گروهى از ياران خود چنين فرمود:
«مالي أراكم أشباحاً بلا أرواح... وايقاظاً نُوَّماً وشهوداً غُيَّباً».[2]
«چرا شما را جسم هاى بدون روان، بيدارهايى مانند خفتگان و حاضرانى، بسان غايبان، مى بينم؟».
2. ملاك در تقسيم اشياء، به غايب و حاضر، پنهان و آشكار، علم محدود انسان است، از آن جا كه برخى از اشياء در محيط حس و علم او قرار دارند، و برخى ديگر از قلمرو احساس و ابزار ارتباط او با خارج، بيرون مى باشند، اشياء و حوادث در نظر او به دو نوع تقسيم شده اند. برخى حاضر و برخى ديگر غايب و پيرو همين تقسيم، آگاهى او نيز بر دو نوع منقسم گرديده
[1] الفصول المهمة، تأليف ابن صباغ مالكى، ص 24 و غيره. [2] نهج البلاغه عبده، خطبه 104.
نام کتاب : علم غيب (آگاهى سوم) نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 26