responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علم غيب (آگاهى سوم) نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 186

سؤال ششم

صحيح است كه علم خدا ذاتى و علم ديگران حتى پيامبران و امامان اكتسابى و تعليمى است و از جانب خدا به آنان اعطا مى شود.

امّا آيا اين دليل مى شود كه ما آياتى كه بر اختصاص علم غيب به خداوند دلالت دارد[1] و آياتى كه آگاهى از غيب را براى خداوند اثبات و از غير او نفى مى كند[2] و آياتى كه آگاهى از غيب را از رسول گرامى اسلام نفى مى كند[3] اين سه گروه از آيات را حمل بر علم ذاتى و غير اكتسابى كنيم؟ با آنكه ظاهر مفاد «نفى علم غيب» نفى مطلق علم غيب است خواه ذاتى باشد و خواه تعليمى و اكتسابى.

پاسخ

در بخش سوم اين كتاب و نيز در موارد ديگر گفته شد كه


[1] مانند آيه 73 سوره انعام: (عالِمُ الغَيْبِ وَالشَّهادَةِ وَهُوَ الْحَكيمُ الْخَبير).

[2] مانند آيه 59 سوره انعام: (وَعِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاّ هُوَ).

[3] مانند آيه 50 سوره انعام: (قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدى خَزائِنُ اللّهُ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْب).

نام کتاب : علم غيب (آگاهى سوم) نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 1  صفحه : 186
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست