با اين حال، چند روايت دست آويز نويسنده كتاب «فقه المزار» و ترجمه آن به نام «زيارت از ديدگاه امامان» شده كه اينك بررسى مى كنيم:
صدوق به صورت مرسل (بدون سند) از پيامبر(صلى الله عليه وآله) نقل مى كند:
(«)لا تتّخذُوا قَبرى قِبلةً ولا مسجداً فإنّ الله لَعنَ اليهودَ حيثُ اتَّخذوا قُبورَ أنبيائِهم مَساجِدَ»[3].
پيامبر(صلى الله عليه وآله)فرمود: قبر مرا، قبله ومسجد قرار ندهيد، خدا يهود را لعنت كند كه قبور پيامبران خود را مسجد قرار دادند.
اين حديث از دو چيز نهى مى كند:
الف. به جاى كعبه به سوى قبر نمازگزارده شود.
ب. قبر پيامبر(صلى الله عليه وآله) مسجد اتخاذ شود.
اكنون بايد به وسيله جمله نخست ابهام جمله دوم را برطرف كرد. در جمله نخست كه قبر او قبله نمازگزار مى شود، مسلماً بر خلاف ضرورت اسلام است.
در جمله دوم ـ به قرينه جمله پيشين ـ قبر او سجده گاه مى شود يعنى نمازگزار پيشانى را بر روى قبر مقدس مى گذارد هر چند به عنوان تعظيم.
در اين صورت، حديث ارتباطى به گزاردن نماز در مشاهد مشرفه ندارد، زيرا نه كسى مرقد را قبله قرار مى دهد و نه به عنوان تعظيم به قبر سجده مى كند، بلكه نماز به سوى قبله گزارده مى شود و پيشانى بر زمين مى گذارد.
2. شيخ طوسى از امام رضا(عليه السلام) نقل مى كند:
(«)لا بأسَ بالصلاةِ بينَ المقابِر ما لَم يُتَّخَذِ القبرُ قِبلةً»[4].
«نماز گزاردن در ميان قبرها اشكالى ندارد مشروط بر اين كه قبر قبله نباشد».
جمله آخر دو احتمال دارد:
[1] كامل الزيارات، ص 424ـ 426. [2]«الذكرى»، تأليف شهيد اول، ج2، ص35. [3] وسائل الشيعه، ج2، باب95، از ابواب دفن، حديث2. [4] وسائل الشيعه، ج3، باب25، از ابواب مكان مصلّى، ح3.
نام کتاب : پاسدارى از مرقد پيامبران و امامان نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 1 صفحه : 30